Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Garmin utendørs, automotiv, marin, luftfart, mobil -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: "En celle i kroppen er mer kompleks enn New York by. Mennesker bygde byen, men er ikke i stand til å bygge en levende celle" - Falcons' CAFE

Høydemåler på GPSmap 60CS, barometrisk altimeter
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Garmin utendørs, automotiv, marin, luftfart, mobilMelding format

Detlef
Posta 21/8/2006 07:30 (#1430)
Emne: Høydemåler på GPSmap 60CS, barometrisk altimeter

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
På vedlagt bilde sees midt på bildet 4 små hull. Har de noe å gjøre med høydemåleren? Hvis ja, kan måleren vise korrekt høyde hvis GPSm bæres i en lomme?

(60CS.png)

Vedlegg
----------------
Vedlegg 60CS.png (44KB - 489 nedlastinger)
Toppen av siden Bunnen av siden
Otto
Posta 21/8/2006 07:58 (#1431 - som svar på #1430)
Emne: RE: Høydemåler på GPSMAP 60CS

Top Team

Poster: 7342
5000200010010010025
Lokasjon: © Navigate3D.no
Morsom sak det der

Har ikke lagt merke til disse hullene, men du har rett. Høydemåleren, det barometriske altimeteret, må være i kontakt med lufttrykket utenfor GPS mottakeren. Det er høyst sannsynlig de fire hullene som slipper luft inn til et lite kammer hvor trykkmåleren er.

Jeg forsøkte å legge GPS mottakeren i en lufttett gjennomsiktig pose. Hvis jeg rørte på posen og GPS mottakeren uten at det oppsto økning i trykket i posen, ble ikke altimeteret påvirket. Hvis jeg øvde trykk på posen, slik at trykket økte innvendig, fikk jeg utslag, mye trykk ga over 200 m i forandring.

I en lufttett lomme, dvs helt lufttett, vil altimetert virke som i forsøket med den lufttette posen og avhengig av øvd trykk på lommen. I en lomme som ikke er lufttett vil altimeteret ikke bli påvirket, slik jeg oppfatter dette i forhold til testen. En vanlig tekstillomme er vel relativt godt pustende, dvs utett. Samme gjelder vel ei lomme på en ryggsekk.

OBS: Jeg var fristet til å stikke ei nål ned i et av hullene for å se om de er åpne. Det gjør jeg ikke for det kan ødelegge eventuelt støvfilter som ser ut til å ligge på innsiden eller i verste fall ødelegge selve barometeret. Regelen om at man ikke skal røre det som fungerer gjelder også her

(GarminGPSmap60CSbarometer sharp.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg GarminGPSmap60CSbarometer sharp.jpg (195KB - 472 nedlastinger)
Detlef
Posta 21/8/2006 10:07 (#1432 - som svar på #1431)
Emne: RE: Høydemåler på GPSMAP 60CS

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
Otto - 21/8/2006 07:58

En vanlig tekstillomme er vel relativt godt pustende, dvs utett. Samme gjelder vel ei lomme på en ryggsekk.

Testet det med lommen fra Garmin. Uten lomme var høyden på 594 m, med lomme på 596 m. Prøvde det flere ganger med samme resultatet.

(Tasche Garmin.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Tasche Garmin.jpg (94KB - 466 nedlastinger)
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software