Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvor -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: “The real hopeless victims of mental illness are to be found among those who appear to be most normal. "Many of them are normal because they are so well adjusted to our mode of existence, because their human voice has been silenced so early in their lives, that they do not even struggle or suffer or develop symptoms as the neurotic does." They are normal not in what may be called the absolute sense of the word; they are normal only in relation to a profoundly abnormal society. Their perfect adjustment to that abnormal society is a measure of their mental sickness. These millions of abnormally normal people, living without fuss in a society to which, if they were fully human beings, they ought not to be adjusted.” ― Aldous Huxley, Brave New World Revisited

Hvilket bilmerke og hvilken modell skal jeg kjøpe, som er solid med relativt billig vedlikehold?
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvorMelding format

Otto
Posta 17/8/2006 15:56 (#1412)
Emne: Hvilket bilmerke og hvilken modell skal jeg kjøpe, som er solid med relativt billig vedlikehold?

Top Team

Poster: 7383
50002000100100100252525
Lokasjon: © Navigate3D.no
Bilkarrieren startet med kjøp av en brukt Opel Rekord uten tilstandstest, kort sagt, ikke gjør det! Pålitelig tilstandstest er påkrevd for å sikre seg mot å bli lurt. Erfaringen ble meget kostbar.

Neste bil ble en ny Opel Rekord 2.0S, grei bil, relativt god kvalitet, fornøyd, men mange unødvendige feil ble gjort på verksted, AS Maskinagentur. Dette er noen år siden, og verkstedet kan fremstå annerledes i dag.

Neste bil ble en ny Volkswagen Caravelle buss lang versjon med 10 seter og dieselmotor, uten TDI, ingen engansgsavgift, kun moms den gangen. En fryd å kjøre, faktisk både i by og på langtur. Etter en del år begynte den å kreve vedlikehold som er relativt dyrt ift mindre biler, bl.a. pga større dimensjon på deler. Den begynte å ruste litt i enkelte skjøter. Den ble solgt. Verkstedet Møller Bil gjorde tilnærmet perfekt arbeide.

Neste bil ble en Peugeot 406 SVDT med 110 hk hdi diesel motor. God å kjøre, komfortabel og mye praktisk utstyr for pengene. Uten de tre årene med garanti som har vært standard for Peugeot noen år, ville jeg nok allerede ha skiftet til f.eks. Toyota Corolla eller Avensis. Verkstedet Prøven Bil har alltid utført meget godt arbeide. På taket av bilen er en Garmin ektern antenne, med magnetfeste. Jeg anvender Garmin GPSmap 60CS og bil-kit med City Navigator Europe v8, fungerer utmerket.

Neste bilkjøp blir kanskje en Toyota, muligens Corolla stasjonsvogn, eller Avensis. Årsaken er at de trolig har bedre kvalitet enn de fleste andre bilmerker og derfor forårsaker mindre utgifter til vedlikehold.

Hva er andres erfaringer med forskjellige bilmerker og modeller?

Angående GPS til bil og annen bruk:
Billigste og beste GPS pakke for allround navigasjon, utstyr inndelt i bruksområder topo, vei og sjø

(peugeot.gif)

Vedlegg
----------------
Vedlegg peugeot.gif (15KB - 602 nedlastinger)
Toppen av siden Bunnen av siden
asghegg
Posta 17/8/2006 16:41 (#1413 - som svar på #1412)
Emne: RE: Hvilket bilmerke og hvilken modell skal jeg kjøpe, som er solid med relativt billig vedlikehold?

Junior Veteran

Poster: 502
500

He he, morsom tråd dette

Min første bil var en vw golf diesel 1.6 som æ brukte til å sjekke opp damer med
Det var en grei bil i ungdomsårene, meget billig i forbruk. Men mye bytting av støvmansjetter.

Neste bil ble en vw jetta 1.6 bensin, impulskjøp. Helt grei bil, minuset var henger og litt
tyngde i hengeren så ble den utrolig treg. Mye bytting av støvmansjetter.
I tillegg ble det en arbeidsbil, Volvo 245 bensin stasjonsvogn. God plass og stødig bil, men litt for glad i bensin.

Neste ble en 98mod Skoda 1.9 tdi  som æ var veldig fornøyd med. Bilen var shippet, så den var utrolig rask.
Billig i forbruk var den også, meget billig. 

Bilen æ suser rundt med idag er en 97mod ford galaxy 7 seter. Meget god å kjøre, oversiktelig bil.
Og rimelig i forbruk.
MEN det er mye småfeil med den, heldighvis er det stortsett feil æ selv kan rette på.

Neste bil håper æ blir en Toyota avensis, grunnen til det er lite feil på bilen.
I dag er bilene lagt slik idag at skjer det noe med dem så må dem på verksted, og det svir i pungen.

(TAfront.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg TAfront.jpg (13KB - 531 nedlastinger)
Detlef
Posta 17/8/2006 20:44 (#1416 - som svar på #1412)
Emne: RE: Hvilket bilmerke og hvilken modell skal jeg kjøpe, som er solid med relativt billig vedlikehold?

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
Første bilen (1974) min var en brukt Ford Taunus 1200 L, var meget rimelig.

Etterpå ble det en sånn Autobianchi, senere kjent som Lancia Y, ble dyreste bilen min pga masse reparaturer, vedlikehold mm.

Så ble vi foreldrene og da kjøpte vi en Toyota Starlet, den var rimelig både ved kjøpet og på vedlikehold, noen år senere kom andre barn, så ble det enda en bil, da en Volvo 740 GL Limousine. Var veldig fornøyd med de.

I mellomtida var det noen firmabil (Renault R19, Renault Safran, BMW 316i, BMW 520i).

Fra 1993 fram til 2004 hadde jeg en sånn Nissan Patrol GR, var meget fornøyd. Men nye modellen synes jeg er ikke til å anbefale, opptil 14 l Diesel forbruk, noen tester rapporterer om dette.

Har i dag en Subaru Forester 2004-Modell, 125 PS, 2 l bokser, utstyrt med en LPG-anlegg. Dvs. den kjøres med LPG eller 98 oktan. Er meget fornøyd med bilen i sin helhet (kjørte siden september 2004 fram til idag 106.000 km uten problem!!), forbruket under norske forhold er: med LPG på ca. 8,5 l (1 l koster kr 5,85 idag, 17.8.2006 på Otta turistsenter), 98 oktan-forbruket var på 7,2 l. På tyske autobanen var forbruket ned på 8,1 l LPG ved ca. 100 km/t. Men: den skal til inspeksjonen hvert 15.000 km. Forester har AWD og reduksjonsgir med en høy- og lavserie. Kan ikke si noe om den nye 2006-modellen, den har fått en sterkere motor.

(forester.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg forester.jpg (52KB - 540 nedlastinger)
Erling
Posta 18/8/2006 09:48 (#1418 - som svar på #1412)
Emne: Re: Hvilket bilmerke og hvilken modell skal jeg kjøpe, som er solid med relativt billig vedlikehold?

For min del er jeg lykkelig med mine 80-talls-biler. En 1987 Volvo 240 er selveste stasbilen min, den har vært i familien siden dag én og ser fortsatt ut som da den var ny. Oppgradert med performance-deler, så kjøreegenskapene er vesentlig bedre enn originalt. Bilen er en viktig hobby for meg, og stulles og stelles med. Bilen er sjarmerende enkel, jeg kan som glad weekend.-mekaniker fikse det aller, aller meste selv, og med vanlig håndverktøy. Den er rett og slett lagd for å kunne repareres. Pga. sin strukturelle styrke er den sikrere enn mange av dagens småbiler. Hva nytter det med allverdens airbag'er, dersom det ikke er noe overlevelsesrom igjen i kupéen?

Den andre er en 1986 Audi 100 CS Quattro Avant. Mer komfortabel på veien enn 240'en naturligvis, men også langt mer komplisert og krevende å jobbe på. Den er ikke lagd for å vare på samme måten som Volvo'en, men har sin sjarm på andre områder.

Jeg har kjøpt ny bil én gang i mitt liv, en 1998 Passat. Det skal aldri skje igjen.

Her er de:

(VolvoFullTank2.jpg)

(AudiQfront.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg VolvoFullTank2.jpg (83KB - 532 nedlastinger)
Vedlegg AudiQfront.jpg (84KB - 533 nedlastinger)
tomahg
Posta 16/9/2006 21:24 (#1622 - som svar på #1412)

Junior Medlem

Poster: 9

Mine biler:

1. 1977 Toyota Corolla Liftback Deluxe (overlevert Høggern etter 325 000 km)
2. 1979 Porsche 924 (solgt etter kort tid)
3. 1978 Toyota Carina (flammelakkert, overlevert Høggern etter 170 000 km)
4. 1987 Toyota Corolla (still going strong etter 365 000 km)

Gamle Toyotaer dør aldri, de går bare fortere!

(Mine-biler.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Mine-biler.jpg (35KB - 551 nedlastinger)
Detlef
Posta 30/11/2006 18:57 (#1917 - som svar på #1416)

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
Detlef - 17/8/2006 20:44
Har i dag en Subaru Forester 2004-Modell, 125 PS, 2 l bokser, utstyrt med en LPG-anlegg. Dvs. den kjøres med LPG eller 98 oktan. Er meget fornøyd med bilen i sin helhet (kjørte siden september 2004 fram til idag 106.000 km uten problem!!), forbruket under norske forhold er: med LPG på ca. 8,5 l (1 l koster kr 5,85 idag, 17.8.2006 på Otta turistsenter), 98 oktan-forbruket var på 7,2 l. På tyske autobanen var forbruket ned på 8,1 l LPG ved ca. 100 km/t.

Her finnes den aktuelle listen over LPG FYLLESTASJONER I NORGE .

Det finnes på denne siden også:

Nedlastbar GPS database med datafil for bilnavigasjonsprogrammet TomTom. Oversikten dekker hele Norge og Sverige samt deler av Danmark.

Editert av Detlef 20/1/2007 06:56
asghegg
Posta 21/10/2007 19:36 (#2548 - som svar på #1412)

Junior Veteran

Poster: 502
500

Da ble det ny bil på meg, det ble også slik æ håpet, en Toyota Avensis, 2001mod 2,0 D-4D km 91000

Servicen hos Toyota har vært glimrende til nå, oppdaget at det ikke var skiftet registereim på den, ivertfall fant æ ingenting i serviceheftet
på at det var byttet, kontaktet da selger via mail, og fikk bekreftet at det ikke er byttet.

Fikk beskjed at æ bare skulle bestille time til skifte av registereim, og selger skulle stå for regningen

(Toyota A.JPG)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Toyota A.JPG (74KB - 452 nedlastinger)
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software