Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvor -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: "Hope always deceives us when it becomes a substitute for action." - Marty Rubin

Forslag til skifeller?
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvorMelding format

Detlef
Posta 13/8/2006 13:40 (#1381)
Emne: Forslag til skifeller?

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen

Om noen få uker er de første vinterutstyrskataloger på plass . Skal da på jakt etter skifeller.
Noen som har brukt feller de siste årene? Hvis ja, hvilken fell har dere brukt? Hvilke erfaringer har dere gjort? Hvilke feller kan dere anbefale?

Skal bruke de på turer rundt i Reinheimen, med topptur opp Gråhøe (2014 m).
Se en turbeskrivelse her

Toppen av siden Bunnen av siden
Otto
Posta 13/8/2006 17:46 (#1384 - som svar på #1381)
Emne: RE: Forslag til skifeller?

Top Team

Poster: 7396
50002000100100100252525
Lokasjon: © Navigate3D.no
Jeg lånte et par skifeller som jeg brukte på skitur opp til toppen av Snøhetta på Dovrefjell. Jeg vet ikke hvilket merke det var. Fellene hadde en firkantig metallhekte foran som man tredde over skituppen og som stoppet like før skiets plane såle. Feste av fella på skiet ble utført ved å rulle den fra topp til ende. Fella hadde et klebrig materiale for feste til skisålen, som var dekket av en film som måtte tas av før montering og settes på igjen etter demontering. Fella var dekket av et materiale, enten syntetisk eller skinn med hår, som ga 100% feste i snøen slik at jeg kunne gå rett opp i tilnærmet rett linje opp til toppen av Snøhetta.

Det var forresten en flott tur, men med en del kilo her og der og laber kondisjon var jeg fullstendig kaput etter turen, uansett utrolig opplevelse som jeg ikke ville vært foruten. Jeg har gått med familien på sommerstid opp til Snøhetta. Det er som en trapp bestående av tusenvis av ulike trappetrinn, fin tur forutsatt riktig klær for været og ev. vinden og kulden mot toppen, tilstrekkelig drikke og mat, samt sjokolade for ekstra energi.

Snøhetta kan nås fra flere hold. Det er som regel mulig å kjøre inn til Snøheim, hvis ikke veien er ødelagt av vårflom eller stengt av snø. Tidligere måtte man innhente passerseddel opp til Snøhetta hos militæret i området fordi Snøheim lå i militært område. Jeg tror dette har opphørt og at området er åpnet for allmennheten.

Skifeller fås kjøpt hos COOP OBS Sport, XXL, G-Sport, Intersport og Sport1 butikker m.fl. Søk etter 'skifeller' på nettstedene.
Detlef
Posta 13/8/2006 19:28 (#1387 - som svar på #1381)

Junior Veteran

50025
Takk for svaret.

Problemet er at det skal bli feller som varer i flere år og massevis av turer. På et tysk nettsted blir det reklamert "colltex" feller som vanligvis skal være gode, men fellene som blir tilbud der ble mer eller mindre vraket av kjøpere. Nettstedet gir mulighet til alle brukere til å skrive på alle måter om alt som kan kjøpes der. Uansett hvor varene ble kjøpt.

Derfor leter jeg etter praktiske (langvarige) erfaringer med hvilken som helst feller. Skal ikke stole på om hva som helst ekspeditører forteller om fellene de skal selge.
Detlef
Posta 30/9/2006 21:51 (#1673 - som svar på #1381)

Junior Veteran

50025
Kjøpte Colltex Combi-Extreme Backcountry. Informasjoner om Colltex fra Østerrike finnes her .

Rapport om kvaliteten postes i løpet av mars 2007.
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software