Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> Andre fagområder, satellitt navigasjon systemer -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: “.. it only takes one voice, at the right pitch, to start an avalanche.” ― Dianna Hardy, Return Of The Wolf

En GPS mottaker måler normalt hastigheten mer nøyaktig enn et speedometer
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> Andre fagområder, satellitt navigasjon systemerMelding format

Otto
Posta 10/8/2006 06:20 (#1354)
Emne: En GPS mottaker måler normalt hastigheten mer nøyaktig enn et speedometer

Top Team

Poster: 7363
500020001001001002525
Lokasjon: © Navigate3D.no
Misvisningen på et speedometer varierer fra kjøretøy til kjøretøy. Selve speedometeret kan være feil justert, feil kalibrert, og diameteren på hjulene har betydning. Et eksempel er en VW Caravelle's speedometer som jeg målte på NAF teststasjon. Misvisningen var +5 til +10 km/t. Misvisningen økte med hastigheten. På en Peugeot 406 målte jeg relativt konstant misvisning på speedometeret på +5 km/t i alle hastigheter, målt med en Garmin GPSmap 60CS GPS mottaker.

F.eks. en Garmin GPS mottaker har normalt en misvisning under gode til middels satellittsignal mottaksforhold på maksimum +/- 2 km/t. Under mottaks forhold av middels og varierende kvalitet er misvisningen relativt liten med større utslag i meget korte perioder. Hvis mottaks forholdene er relativt dårlige er misvisningen større og varierende.

Generelt, stol mer på GPS mottakerens måling av hastighet enn speedometeret.
Toppen av siden Bunnen av siden
Erling
Posta 10/8/2006 13:13 (#1355 - som svar på #1354)
Emne: RE: En GPS mottaker måler normalt hastigheten mer nøyaktig enn et speedometer

Fra kjøretøyforskriften:
Bil skal ha hastighetsmåler plassert godt synlig fra førerplassen. Den skal vise hastighet i km/t med tilnærmet nøyaktighet og må ikke vise mindre hastighet enn den virkelige.

Kravet til nøyaktighet er altså todelt: Farten skal vises "bortimot riktig", og speedometeret må framfor alt ikke vise for lav fart.

Som Otto nevner er dekkene en av flere usikre faktorer. En av mine biler hadde i utgangspunktet 175/82/14-dekk (175 mm bredt, 82% profil og 14" felg), og det var dette som sto i vognkortet. Speedometeret var ikke så verst nøyaktig, det viste 100 kmt når jeg lå i om lag 96-97. Da jeg seinere kjøpte vinterdekk, kjøpte jeg litt bredere dekk med tilhørende lavere profil til samme felgdimensjon, 185/70/14. Speedometeret ble merkbart mer optimistisk. Da våren kom, kjøpte jeg større felger og satte på ennå bredere dekk, 195/60/15. Speedometeret var nå helt åpenbart ikke lenger til å stole på, det viste altfor mye. Alle dekkene er godkjente/anbefalte dimensjoner fra Volvo for min modell.

Da begynte jeg å forske litt mer i dette, og fant at det i bransjen er kjent at selv med samme oppgitte dekkdimensjon, skiller rulleomkretsen mellom ulike dekkprodusenter. Selv innenfor samme produsent kan to ulike dekkmodeller ha ulik rulleomkrets selv om den oppgitte dimensjonen er den samme. Og til dette kommer jo at dekk slites i løpet av levetiden.

Her er rulleomkretsen jeg målte på mine dekk:
Firestone 175/80/14: 197,5 cm
Dunlop 185/70/14: 193,5 cm
Continental 195/60/15: 192,6 cm

Det skiller altså 2,5% mellom det med størst og det med minst omkrets, noe som gjør at med Conti-dekkene viser speedometeret 100 ved reell fart 93. Avviket i rulleomkrets er likevel klart innenfor kjøretøyforskriften, som setter grensen ved 5% avvik fra godkjent dimensjon.

Når det så gjelder GPS'ens nøyaktighet, har jeg lest andre steder at den er noe mer presis enn de pluss/minus 2 kmt som Otto nevner:

From the NAVSTAR GPS User Equipment Introduction document Section 3.7:
GPS receivers typically calculate velocity by measuring the frequency shift (Doppler shift) of the GPS D-band carrier(s). Velocity accuracy can be scenario dependent, (multipath, obstructed sky view from the dash of a car, mountains, city canyons, bad DOP) but 0.2 m/sec per axis (95%) is achievable for PPS and SPS velocity accuracy is the same as PPS when SA is off.
Velocity measured by a GPS is inherently 3 dimension, but consumer GPS receivers only report 2D (horizontal) speed on their readout. Garmin's specifications quote 0.1mph accuracy but due to signal degredation problems noted above, perhaps 0.5mph accuracy in typical automobile applications would be what you can count on.

(http://gpsinformation.net/main/gpsspeed.htm)

Om vi tar utgangspunkt i de pessimistiske 0,5 mph skulle vel det tilsvare 0,8 kmt. Uansett, jeg er helt enig i Ottos konklusjon; stol mer på GPS'en enn på speedometeret!
Otto
Posta 10/8/2006 17:48 (#1356 - som svar på #1355)
Emne: RE: En GPS mottaker måler normalt hastigheten mer nøyaktig enn et speedometer

Top Team

Poster: 7363
500020001001001002525
Lokasjon: © Navigate3D.no
Kildematerialet Erling referer til er mer til å stole på enn det jeg hadde for størrelse på misvisning av hastighet i en GPS mottaker. +/- 0,8m/t kan vi anse for riktig. Hvis nøyaktigheten i hastigheten er viktig, bør man optimalisere satellitt mottaket med ekstern antenne, f.eks. på taket på en bil. Stabilt godt satellitt mottak gir stabil lav misvisning i beregningen av hastigheten.

F.eks. Gilson og Garmin GPS-antenner for bil har magnetkontakt for enklest mulig montering og demontering.
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software