Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvor -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: "One ought, every day at least, to hear a little song, read a good poem, see a fine picture, and if it were possible, to speak a few reasonable words." - Johann Wolfgang von Goethe

Valg av GPS mottaker modell - Viktig at man har muligheter til å planlegge veipunkter og ruter på PC
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvorMelding format

Otto
Posta 20/6/2006 22:19 (#1107)
Emne: Valg av GPS mottaker modell - Viktig at man har muligheter til å planlegge veipunkter og ruter på PC

Top Team

Poster: 7417
50002000100100100100
Lokasjon: © Navigate3D.no

Ønsker du å lære mer om bruk av GPS utstyr, søk, les, spør og svar på forumene, så får du rede på det som du trenger å vite.

Valg av GPS mottaker modell - Viktig at man har muligheter til å planlegge veipunkter og ruter på PC

Denne beskrivelsen er basert på bruk av en Garmin GPSmap 60CS til topo navigasjon, dvs ute i naturen, og til vei navigasjon, installert i bil eller på sykkel. Før alle turer planlegges veipunkter og ruter på PC, i Garmin MapSource Trip and Waypoint Manager. Jeg ser ikke for meg muligheten til å gjøre dette effektivt og oversiktlig med kun GPS mottakeren.

Avslutningsvis blir det tatt opp en rekke interessante og lærerike spørsmål, med svar. Ved å besvare disse spørsmålene blir man selv mer bevisst på sin egen og andres bruk av GPS mottaker, og lærer mer om mulighetene.

Topo navigasjon, forberedelser og utførelse

Først finner jeg området som er aktuelt i Garmin MapSource, med topo kart fra Statens kartverk og Belanor as. I kartet er det inntegnet veier, stier, koter, vann etc, og navn på topografiske elementer som f.eks. topper og steder. I området planlegger jeg alternative ruter og lager veipunkter i MapSource, dvs punkter med definerte GPS koordinater som senere skal brukes i GPS mottakeren. Aktuelle punkter kan være parkeringsplasser, stikryss, topper, vann, hytter etc. Det er også mulig å tegne inn ruter i terrenget, men det gjør jeg sjelden, synes det er mest praktisk uten. Det er også mulig å måle avstander med avstandsmål i Garmin MapSource på PC, for å beregne f.eks. tids- og energiforbruk. Til slutt overfører jeg kartområder og veipunkter til GPS mottakeren. I tillegg skriver jeg ut et eller flere kartutsnitt fra området på papir for å ha muligheter til å få god oversikt underveis på turen.

På turen starter jeg først GPS mottakeren, lar den finne nok satellitt signaler og autokalibrere høyden, som typisk tar ca 4 minutter, og nullstiller aktuelle tellere. Jeg bruker funksjon Find til første aktuelle veipunkt på ruten som er valgt. Så er man i gang.

Vei navigasjon, forberedelser og utførelse

Jeg anvender Garmin MapSource med City Select Navigator Europe for å få god oversikt, legge inn veipunkter som adresser, severdigheter, butikker, restauranter etc, alt etter behov. F.eks. på tur til Gran Canaria ble det lagt inn et 50-talls veipunkter hvor ca halvparten ble brukt på turen. Mange veipunkter ble funnet ved å søke med www søkemotorer etter aktuelle objekter, som kjøpesentere, badestrender, steder, hotell etc. I tillegg planlegger jeg ruter som kalkuleres automatisk i f.eks. City Navigator Europe kartproduktet. Utskrift på papir av aktuelle kartutsnitt utføres. Kartområder, veipunkter og ruter overføres til GPS mottakeren.

På turen velger jeg som regel navigasjon vha veipunkter. GPS mottakeren rekalkulerer dynamisk ruten underveis avhengig av hvor du er og om du skulle forflytte deg ut av aktiv rute. Man er således alltid sikker på å finne tilnærmet raskeste vei til målet. Når man kjører bil er det en stor fordel å frigjøre seg fra kartlesinga og kun navigere etter beskjedene som GPS mottakeren gir, rene ferien.

Sjø navigasjon, forberedelser og utførelse

Dette blir tilnærmet likt topo navigasjon. Dette har jeg aldri forsøkt.

Uansett type navigasjon, etter turene overfører jeg veipunkter, inklusive eventuelle nye som jeg har laget på GPS mottakeren på turen, og sporlogger til PC for å studere dette i kartene i Garmin MapSource, og lagre dette for senere bruk.

Jeg anser det ikke for særlig praktisk, med min bruks- og navigasjonsmåte, å navigere med kun GPS mottaker uten å ha planlagt tilstrekkelig på PC på forhånd. GPS mottakere uten muligheter for planlegging på PC har også god navigasjon funksjonalitet men kun til veinavigasjon hvis man krever detaljert planlegging som beskrevet innledningsvis. På GPS mottakere med veinavigasjon kartprodukt er det muligheter til å velge navigasjon til forhåndsdefinerte veipunkter, som adresser og Points Of Interest, som kan fungere bra i et område man kjenner relativt godt eller har et papirkart over som støtte.

Aktuelle spørsmål

• Hvilken GPS mottaker modell anvender du?
  • Har den muligheter for planlegging på PC?
  • Hvordan synes du GPS mottakeren fungerer til den type navigasjon du anvender, med og uten PC?
  • Hvilke metoder til forberedelser anvender du, før turene og underveis?
  • Hvilket tilleggsutstyr er nødvendig til din GPS mottaker, som kartprodukter, antenner, vesker etc?
  • Hvordan er kvaliteten på kartproduktene du anvender, dvs gjenspeiler de virkelige forhold der du navigerer?
  • Oppdateres de kartproduktene du anvender tilstrekkelig hyppig av leverandørene?
  • Hva synes du om prisnivået på de GPS teknologi produktene du anvender, gjerne sett i forhold til alternativer?
  • Anvender du GPS mottakeren til tursporten geocaching?
  • Hvilke fordeler har du av bruk av GPS mottaker?

Mine svar

Hvilken GPS mottaker modell anvender du?
 * Garmin GPSmap 60CS

Har den muligheter for planlegging på PC?
 * Ja, vha Garmin MapSource Trip and Waypoint Manager

Hvordan synes du GPS mottakeren fungerer til den type navigasjon du anvender, med og uten PC?
 * Den fungerer utmerket til både topografisk og vei navigasjon. Den har ikke stemmestyring som er en fordel i f.eks. bil og på sykkel. På sjøen vil den nok fungere brukbart, men det er klart at en med større skjerm vil fungere bedre. 60CS er vanntett, og det må den være for å kunne brukes utendørs.

Hvilke metoder til forberedelser anvender du, før turene og underveis?
 * Det har jeg beskrevet innledningsvis, ovenfor. Fungerer bra.

Hvilket tilleggsutstyr er nødvendig til din GPS mottaker, som kartprodukter, antenner, vesker etc?
 * NiMH oppladbare batterier, utmerket valg for strømforsyning. Garmin topografisk kartprodukt levert av Statens kartverk og Belanor as. I bil: Garmin ekstern antenne på biltaket, City Select Europe v8, bil-kit som består av beanbag montering på dashbord, 12V strømadapter. Garmins standard veske for bl.a. 60CS.

Hvordan er kvaliteten på kartproduktene du anvender, dvs gjenspeiler de virkelige forhold der du navigerer?
 * De fungerer i de aller fleste tilfeller tilfredstillende. Noen få feil i veidefinisjoner som at veier med to kjøreretninger i virkeligheten er toveis, en del veier av nyere dato mangler, som f.eks. motorveier.

Oppdateres de kartproduktene du anvender tilstrekkelig hyppig av leverandørene?
 * Behovet for hyppigere oppdateringer er ikke påtrengende praktisk sett, men svaret er generelt nei.

Hva synes du om prisnivået på de GPS teknologi produktene du anvender, gjerne sett i forhold til alternativer?
 * Prisene ser ut til å være ganske riktige. Reell konkurranse mellom flere leverandører er viktig, noe som gjelder alle varer og tjenester. Mange varegrupper som importeres har en pris som indikerer at det ikke er reell konkurranse. Søk på nettet nasjonalt og internasjonalt for å finne de beste prisene. Det lønner seg.

Anvender du GPS mottakeren til tursporten geocaching?
 * Ja, og den egner seg godt til det, med topo kart, er vanntett, batterier varer ca 15 timer og kan skiftes.

Hvilke fordeler har du av bruk av GPS mottaker?
 * Finner alltid praktiske og korte ruter til dit jeg skal, både på vei og i topografien. Sparer tid og penger. Medfører generelt bedre turglede, får bedre oversikt over kart og geografi der jeg ferdes, lærer kontinuerlig nye praktiske detaljer om selve navigeringen og GPS mottakerens funksjonalitet. Tar turer på steder jeg ikke kunne tenkt meg uten GPS mottaker, man får god oversikt over steder både før, under og etter turene.

Toppen av siden Bunnen av siden
Detlef
Posta 25/6/2006 09:48 (#1135 - som svar på #1107)
Emne: RE: Valg av GPS modell - Viktig at man har muligheter til å planlegge veipunkter og ruter på PC

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
Mine svar

Hvilken GPS mottaker modell anvender du?
- Garmin GPSmap 60CS

Har den muligheter for planlegging på PC?
- Ja, bruker Garmin MapSource Trip and Waypoint Manager, har for tiden ikke behov til andre programmer som f.eks. Fugawi e.l..

Hvordan synes du GPS mottakeren fungerer til den type navigasjon du anvender, med og uten PC?
- Den fungerer utmerket til topografisk orientering. Bruker ikke vei eller sjø navigasjon. Har bare topo kartene.

Hvilke metoder til forberedelser anvender du, før turene og underveis?
- Synes det er best å bruke metoden som Otto har beskrevet i sin innledning ovenfor. Har som begynner gjort noen feiler. Da var det rett og slett litt stressende å bruke GPSm. Har ikke utskrevet kartutsnitt. Men selv om jeg har papirkart ”som turfølge” synes jeg at det vil være best å ha utskrevet kartutsnittene pga planlagte veipunkter og ruten kan sees der. De finnes ikke på det vanlige kartene. Skal gjøres i framtida.

Hvilket tilleggsutstyr er nødvendig til din GPS mottaker, som kartprodukter, antenner, vesker etc?
- NiMH oppladbare batterier. Topografisk kartprodukter fra Statens kartverk (papir) og Belanor as (digitalt). Garmins standard veske for 60CS. Ikke nødvendig som tilleggsutstyr til selve GPSm men som regel har jeg som sikringsutstyr - avhengig av turen og området jeg skal til – kompass som standard utrystning.

Hvordan er kvaliteten på kartproduktene du anvender, dvs gjenspeiler de virkelige forhold der du navigerer?
- Ja, synes topo kartproduktene fungerer tilfredstillende.

Oppdateres de kartproduktene du anvender tilstrekkelig hyppig av leverandørene?
- Bruker bare topo kartproduktene og da synes jeg er det ikke nødvendig å få de oppdatert så mange ganger i løpet av tiden.

Hva synes du om prisnivået på de GPS teknologi produktene du anvender, gjerne sett i forhold til alternativer?
- Prisene ser ut til å være ganske riktige, MEN: i hvert tilfelle i bare et land (f.eks. Norge, Tyskland, USA). Prisnivået mellom disse landene varierer stort. Tilbudene synes er best i USA. Men selv har jeg kjøpt GPSm i Norge.

Anvender du GPS mottakeren til tursporten geocaching?
- Ja, har begynnt med geocaching men har ikke tilstrekkelig praksis. Må endres ..

Hvilke fordeler har du av bruk av GPS mottaker?
- Orienteringen får bli mye ”enklere”. Men en skal ikke tilsidesette bruk av kompasset i praksisen fordi en kan ikke stole på teknikken 100%. Selve GPSm kan ødelegges under turen og da ......
Ellers: sitat fra Otto: ”Medfører generelt bedre turglede, får bedre oversikt over kart og geografi der jeg ferdes, lærer kontinuerlig nye praktiske detaljer om selve navigeringen og GPS mottakerens funksjonalitet. Tar turer på steder jeg ikke kunne tenkt meg uten GPS mottaker, man får god oversikt over steder både før, under og etter turene.”

Håper det kommer noen som har en GPS uten mulighet til å koble GPSm til PCen og noen som har GPSm som ikke har mulighet til å vise kartproduktene på selve GPSm. Det vil være interessant å lese hvordan dere planlegger turer på forhand og bruker GPSm på turene.
Toppen av siden Bunnen av siden
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software