Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> På sykkel: kart, sporlogg, rute, veipunkter -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: "Contrary to what many people are being led to believe, a lot of emphasis placed on genes determining human behavior is nothing but theory and doctrine," writes Konstantin Eriksen, "We are free to make decisions that impact our lives and those of others. … Our beliefs can change our biology. We have the power to heal ourselves, increase our feelings of self-worth and improve our emotional state." - source mercola.com

Tikneppen, Til Topps 2006 Trondheim
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> På sykkel: kart, sporlogg, rute, veipunkterMelding format

Otto
Posta 21/5/2006 20:48 (#965)
Emne: Tikneppen, Til Topps 2006 Trondheim

Top Team

Poster: 7363
500020001001001002525
Lokasjon: © Navigate3D.no

Jeg sykla fra Fjellsætra rundt Kobberdammen til Tikneppen, på lørdag alene og søndag med turfølge. Det er storfugler i området, tiur og sannsynligvis røy, egg og unger.

På søndag tok jeg bilder av tiuren på ca 70m's hold, dvs uten å forstyrre den. På lørdag overraska den meg ved veien, hørte plutselig et klunk like bak meg. Jeg tok bilder av den før den hoppa over grøfta og jaga meg til skogs, tok noen nye bilder og filmet inntil den jaga meg vekk for godt. Forfriskende og morsom opplevelse, ubeskrivelig imponerende å møte en så flott fugl og standhaftig tøffing midt i hjemmet hans, i skauen.

En representant fra Norsk Ornitologisk Forening sier at det kan være en tiur som ikke er ferdig med vårens spill og at oppførselen ikke er for å beskytte røy, egg og unger. Det er sjelden den angriper mennesker, men denne var resolutt i framstøtet.

Godt råd: Ikke gå inn i selve revirområdet til en 'toilltiur'. Tiuren viker som regel ikke men angriper, og man er da nødt til å trekke seg unna for å unngå å skade tiuren og seg selv. Tilnavnet toilltiur har disse fått fordi oppførselen for mennesker kan virke tullette, trøndsk toillatt, men for tiuren er dette normal oppførsel, visstnok for ca 5% av de. De har nettopp vært i alvorlig kamp innbyrdes om røyer og revir, og det sier seg selv at motet kan ta overhånd i etterkant.

Se filmen av tiuren

Last ned et bilde av tiuren, i format 2816*2112 (6mpix)

Beskrivelse av alle toppturene: Til Topps 2006, Trondheim

Vedlagt bilde av skogens konge med vinger, kart og gdb database. Kartet er utsnitt fra Garmin MapSource

GPS utstyr: Garmin GPSmap 60CS, Garmin topo Norge produsert av Statens kartverk og Belanor as

Valg av GPS modell - Viktig at man har muligheter til å planlegge veipunkter og ruter på PC

(Kongen snip midi.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Kongen snip midi.jpg (271KB - 1280 nedlastinger)
Vedlegg Til Topps 2006 Tikneppen.gdb (13KB - 1208 nedlastinger)
Toppen av siden Bunnen av siden
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software