Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> PC administrasjon, optimalisering og bruk -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: GALILEO er EUs satellitt navigasjonsystem

Konfigurering av PC for å sikre mot tap av data og ev. medfølgende driftstans, Norton Ghost, backup
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> PC administrasjon, optimalisering og brukMelding format

admin
Posta 1/5/2006 17:58 (#902)
Emne: Konfigurering av PC for å sikre mot tap av data og ev. medfølgende driftstans, Norton Ghost, backup

Medlem

Poster: 93
252525
Lokasjon: Navigate3D.com
Hva gjør man nå PCen streiker pga at disken krasjer eller viktige datafiler er forsvunnet?

Et godt alternativ er å installere en ekstra disk i tillegg til den som allerede er installert. Eksempel fra min konfigurering: PC var bestykket med 1 stk disk á 120gb. Etter å ha kjørt en DVD-kopi programvare som ble hentet ned fra internettet, ville ikke systemet starte mer. Oppstart, boot, gikk i sløyfe og kom aldri så langt at Windows XP kom opp og kjørte som normalt.

Etter flere forsøk på å rette opp feilen ble det konstatert at  ingen forsøk førte til suksess. Avgjørelsen om å formatere disken, partisjonere og reinstallere Windows XP Professional ble tatt. Ikke sånn uten videre for nå ville jeg sikre mot fremtidig stopp forårsaket av feil på disk og i data.

Jeg kjøpte en ekstra disk på 250gb som jeg valgte å anvende som systemdisk, primærdisk, i stedet for den jeg hadde på på 120gb som hadde vært systemdisk tidligere. 250gb disken hadde bedre spesifikasjoner mhp hastighet og prestanda enn den på 120gb og ville derfor gjøre seg bedre som systemdisk. 120gb disken ble installert som sekundær disk og kun for lagring av backup av primærdisk system og data.

250gb disken ble formatert, partisjonert til drive c: på 40gb og drive d: på 210gb. Windows XP Pro ble installert på drive c:. Drive d: brukes primært til data. Applikasjoner fordeles mellom c: og d:, c: med alt som leveres av Microsoft samt systemnære applikasjoner som Norton Internet Security ol. på c:, og resten på drive d:.

120gb disken ble formatert og partisjonert til drive e:. Norton Ghost 10 ble kjøpt inn og kjørt i gang, konfigurert til å ta backup av drive c: og d: og legge backup med automatisk backup administrasjon og oppstart. Backup kan anvendes til å ta tilbake filer som har blitt slettet eller ødelagt. Backup kan også anvendes til å bygge opp ny systemdisk hvis systemdisken som kjører blir ødelagt. Dette gjøres sammen med en Ghost boot CD som må lages vha Ghost.

Nå kjører PCen tilsynelatende sikkert mhp tap av data og system. Hvis systemdisken krasjer, har jeg nå mulighet til å installere en ny og kjøre restore av hele drive c: og d: som tar 1-2 timer. Forrige diskkrasj resulterte i 1-2 måneder med arbeide for å bygge opp alt som var i bruk, den gang uten ekstra disk og Norton Ghost.

Undertegnede tar på seg oppdrag for å etablere PC og PC-nett med backupsystem. Arbeidet blir utført med sikring av kvalitet og funksjonalitet, samt opplæring. Etter hvert blir en PC lastet med applikasjoner og data som representerer store verdier både økonomisk og praktisk, og det er alt fra umulig til meget tidkrevende å reetablere disse uten et godt backupsystem.

Forespørsler kan sendes til admin.

Stikkord: Diskkrasj, diskkræsj, disckrasj, disckræsj, disccrash, diskcrash, systemfile, systemfil, error, corrupt, missing, mangler

(Norton Ghost sharp.gif)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Norton Ghost sharp.gif (8KB - 513 nedlastinger)
Toppen av siden Bunnen av siden
Otto
Posta 31/8/2006 17:41 (#1522 - som svar på #902)
Emne: RE: Konfigurering av PC for å sikre mot tap av data og ev. medfølgende driftstans, Norton Ghost

Top Team

Poster: 7226
5000200010010025
Lokasjon: © Navigate3D.no

I dag ville ikke PCen min boote, den stoppa under oppstart. Jeg slo av strømmen og starta på nytt og valgte Safe Mode i menyen som kom opp. Safe Mode viser hvilke systemfiler som lastes. Den ble hengende på en systemfil under Windows-system mappa.

Norton Ghost, mitt første forsøk på å se om den fungerer som den skal
Jeg har Norton Ghost backup på egen disk, drive e:. Jeg boota PCen med Norton Ghost recovery CDen som jeg lagde når jeg installerte Norton Ghost. Norton Ghost gir flere opsjoner for recovery, total recovery eller restore av enkelte filer eller mapper. I og med at jeg fikk en indikasjon under boot av PCen på at ei fil under Windows-system mappa var ødelagt, valgte jeg restore av Windows-system mappa til drive c:, hvor den ligger. Etter restore boota jeg PCen på nytt, o' juleglede, den starta som normalt.

Etterarbeide, sjekk av disker
I explorer, filbehandler, valgte jeg 'Properties' på drive c: og fane 'Tools', valgte funksjon 'Check Now' og kryssa av for alle sjekker, anbefales. På spørsmål om jeg ville sjekke drive c: ved neste oppstart av PCen svarte jeg 'Yes'. Jeg restarta PCen og disk sjekken ble utført. Etterpå utførte jeg det samme for drive d: som er på samme disk som drive c:. Nå utfører jeg sjekk av drive e: som er på egen disk. Den kjører mens Windows er oppe og går, dvs krever ikke reboot av PCen fordi drive e: ikke inneholder systemfiler som er åpne i Windows.

Suksess, investeringen i Norton Ghost og ekstra disk lønte seg

Otto
Posta 6/10/2006 00:16 (#1708 - som svar på #902)
Emne: Tips for system og data backup av PC/bærbar PC, med ekstern harddisc

Top Team

5000200010010025
System og data backup av PC/bærbar PC, til ekstern harddisc

Man kan koble til en ekstern usb/firewire harddisk til sine PCer/bærbare PCer, dele inn disken i passende partisjoner, 1 partisjon for hver PC, og kjøre manuell Norton Ghost backup for hver enkelt PC mot avsatt backup drive på den eksterne disken.

Se oversikt over eksterne disker hos mamoz.no.

Anbefalt backup partisjon størrelse er 3-4 ganger størrelsen på system og data man skal ta backup av. Ta hensyn til at størrelsen på system og data øker over tid.
Otto
Posta 7/11/2006 12:46 (#1873 - som svar på #902)
Emne: RE: Konfigurering av PC for å sikre mot tap av data og ev. medfølgende driftstans, Norton Ghost, bac

Top Team

5000200010010025
Etter å ha kjørt diverse Windows XP optimaliseringsverktøy som jeg fant ute på www, ble Windows XP korrupt, bl.a. feil i registry og feil i filsystemet. Redningen ble Norton Ghost 10, boota med Norton Ghost 10 recovery CD og kjørte Recover My Computer, dvs restore av drive c: og d: til siste backup tidspunkt som var seks timer tidligere.

Recovery tok ca 1/2 time og systemet ble 100% ok. For å teste om det virkelig var ok, foretok jeg forskjellige tester, bl.a. omfattende test av drive c: og d:. Ingen feil funnet

Samtidig konkluderte jeg med at enkelte tilsynelatende profesjonelle verktøy for optimalisering av Windows XP som finnes på ute på www ikke kan anvendes. Optimalisering av Windows som er beskrevet i diverse tråder her på forumet, er løsninger som fungerer.

Det var under Google søk etter ReadyBoost at jeg falt for fristelsen å prøve noen optimaliseringsverktøy. Jeg prøvde å finne ut om ReadyBoost finnes for flere operativsystem enn Windows Vista. Det gjør det visstnok ikke. ReadyBoost er en performance funksjon som utnytter USB flash lager som ekstra hurtig disk cache, dvs mest brukte data på disk blir lagt både i disk og USB cache. For relativt korte random leseoperasjoner vil lesing fra USB fungere raskere enn fra disk, opp til ca 10 ganger raskere. Tilstrekkelig internminne i PCen er beste løsninga, men det er ikke alle PCer som har nok internminne. I slike tilfeller kan USB flash minne avhjelpe dette.

ReadyBoost anbefalt USB minne størrelse er 1 til 2,5 ganger internminne størrelse, minimum 256 mb, maksium 4 Gb pga FAT filsystem. ReadyBoost gir best virkning under internminne press, dvs når internminnet er fullt og det foregår mye swap til disk cache. Det kreves USB2 for tilstrekkelig hastighet på skrive- og leseopeasjoner. Ikke alle USB flash minne modeller og controllere er kompatible med ReadyBoost eller gode nok for formålet, dvs gir ikke forbedret cache performance. ReadyBoost Q&A i Tom Archer's Blog.

Hvis du er i tvil om Windows Vista vil spinne rundt effektivt på din PC, ikke stol på at ReadyBoost USB flash minne vil forbedre situasjonen. Det gjenstår å teste dette med alskens hardware som anvendes i markedet. 
Otto
Posta 23/7/2007 23:14 (#2407 - som svar på #1873)
Emne: RE: Konfigurering av PC for å sikre mot tap av data og ev. medfølgende driftstans, Norton Ghost, bac

Top Team

5000200010010025

Acronis, backup software for backup og disaster recovery, programvare for kopiering av data og reetablering etter tap, se acronis.com

Acronis er et avansert backup og recovery system for Windows og Linux operativsystem plattformer. Det leveres i versjoner beregnet for arbeidsstasjoner og servere og har nettverk funksjonalitet.

(Acronis.gif)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Acronis.gif (1KB - 496 nedlastinger)
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2018 PD9 Software