Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvor -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: “Self-education is, I firmly believe, the only kind of education there is.” - Isaac Asimov

Hvilken sovepose anbefales til helårsbruk?
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvorMelding format

Detlef
Posta 9/4/2006 11:45 (#811)
Emne: Hvilken sovepose anbefales til helårsbruk?

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
Bruker i dag en Ajungilak Tyin Winter fra 1992. Om sommeren bare som teppe, da blir det ikke for varmt. Som liggeunderlag bruker jeg en sånn oppblåsbar Therm-A-Rest. Har vært ute med dette utstyret ned til -20 grader. Uten problem. Hva slags erfaringer med hvilket utstyr har dere gjort?
Toppen av siden Bunnen av siden
Otto
Posta 9/4/2006 17:42 (#812 - som svar på #811)
Emne: RE: Hvilken sovepose anbefales til helårsbruk?

Top Team

Poster: 7404
50002000100100100100
Lokasjon: © Navigate3D.no
Jeg har brukt en Ajungilak Tyin siden ca år 1982. Den er oppbygd med to isolerende lag adskilt med en duk i et aluminiumslignende materiale som reflekterer kroppsvarmen. Såvidt jeg husker var den anbefalt i temperaturer ned til ca -22°C. Hvis man er kledd i godt ullundertøy fra topp til tå, regner jeg med at man ikke fryser selv om temperaturen kryper ned til ca -27°C, dvs en forbedring på ca 5°C. Med full vinterbekledning antar jeg at soveposen holder ned til ca -37°C.

Jeg har aldri brukt denne soveposen i lavere temperaturer enn ca -2°C. Med glidelåsen lukket er den for varm hvis temperaturen utenfor er høyere enn ca 10°C. Ved å åpne glidelåsen får man bra lufting som fungerer bra i temperaturområdet 10°C til 20°C, men ikke særlig bra over ca 20°C.

På relativt lange turer er vekt viktig, dvs dess lettere sovepose dess bedre å bære. Førsteprioritet blir å ikke fryse, dvs soveposen må ha tilstrekkelig isolasjonsevne.

Jeg trenger et supplement til Ajungilak Tyin for bruk i varmegrader, med lavest mulig vekt. En kompaktpose passer bra, f.eks. en i kompakt og komfort serien fra Ajungilak eller HelSport, med vekt mellom 1,5 og 2 kg og som dekker temperaturer ned til ca -4°C.

Det finnes ingen god helårspose som passer i hele temperaturområdet +30°C til -30°C. De fleste har bruk for en sovepose i temperaturområdet varmegrader til ca -5°C. De som trenger en sovepose for temperaturområdet fra ca -5°C til ca -37°C må kjøpe en som er dedikert for formålet.

Som liggeunderlag passer kanskje et som blåser opp seg selv når det rulles ut, dvs strukturen gir undertrykk som trekker inn luft. Hvis underlaget skal bæres på tur, må det være lett. Jeg har hittil kun brukt et ordinært underlag, dvs et svartfarget som rulles sammen, veier lite og er laget av stivnet skum med masse luftbobler i. Jeg kjøpte luftmadrasser for bruk på camping. De er ikke særlig gode å ligge og sove på men egner seg best for bruk til bading og soling.
Detlef
Posta 21/2/2007 15:52 (#2124 - som svar på #811)

Junior Veteran

50025

Noen som har i bruk eller testet liggeunderlaget Exped downmat - finnes i forskjellige utgaver, mer eller mindre fullt med dun. Produseres av sveitsiske EXPED AG.

Fåes kjøpt bl.a. hos www.amfibi.no eller www.oslosportslager.no

Hva slags erfaring har dere med dette utstyret

(Downmat.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Downmat.jpg (9KB - 557 nedlastinger)
Detlef
Posta 19/5/2007 23:10 (#2298 - som svar på #812)

Junior Veteran

50025

Otto - 9/4/2006 17:42 ...........Det finnes ingen god helårspose som passer i hele temperaturområdet +30°C til -30°C.........

Ikke fra +30°C til -30°C men komfort-temperaturen er vel fra +15°C til -26°C. Noen som har erfaring med Ajungilak Altitude 5-Season eller lignende poser (norsk side var dessverre ikke tilgjengelig). Er en dunpose. Har selv ingen erfaring med dunposer. Ikke billigste laget men tar gjerne imot alle slags erfaringer ang. slike poser. Fordelene i forhold til kunstfiber er vel bl.a. vekt og størrelse men ikke prisen.

Otto
Posta 20/6/2008 21:48 (#3117 - som svar på #2298)

Top Team

Poster: 7404
50002000100100100100
Lokasjon: © Navigate3D.no

Populær, lett og relativt rimelig sovepose for sommeren, Haglöf Lim 100 og Lim 50
asghegg
Posta 24/6/2008 22:08 (#3123 - som svar på #811)

Junior Veteran

Poster: 502
500

Ville nok ikke tatt med dunposen med på sommeren, men det er fullt mulig, den er mye lettere enn min vanlige
pose som jeg bruker på sommeren/høsten.
Bruke den uten å glide den sammen hadde sikkert virket veeldig bra. Kjøpte meg en Helsport Juvass dunpose etter jeg
frøs på en tur i vinter, skal ikke skje igjen

(Juvass.png)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Juvass.png (112KB - 483 nedlastinger)
asghegg
Posta 3/7/2008 21:01 (#3139 - som svar på #2124)

Junior Veteran

Poster: 502
500
Detlef - 21/2/2007 15:52

Noen som har i bruk eller testet liggeunderlaget Exped downmat - finnes i forskjellige utgaver, mer eller mindre fullt med dun. Produseres av sveitsiske EXPED AG.

Fåes kjøpt bl.a. hos www.amfibi.no eller www.oslosportslager.no

Hva slags erfaring har dere med dette utstyret

Ja, har testet, eller madamen har testet nevnte liggeunderlag, selv har jeg Exped Syn Mat 9 DLX med integrert pumpe i underlaget.
Har ikke ligget på bedre underlag, man begynner nok med årene å bli mere kravstor til å ligge godt...selv på tur.

Har nok satt oss et mål å ha et liggeunderlag til med av den tynne og lette typen, for å ha ved bålet, og under "syn mat" for å beskytte det mot skarpe gjenstander.

Editert av asghegg 3/7/2008 22:14
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software