Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Mobiltelefon, PDA, PLB, GPS mottakere, hybrider -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: "Shared joy is double joy, and shared sorrow is half sorrow" - Gna

Nokia 6681 med SmartComGps
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Mobiltelefon, PDA, PLB, GPS mottakere, hybriderMelding format

erkgps
Posta 4/4/2006 15:50 (#765)
Emne: Nokia 6681 med SmartComGps

Ny bruker

Poster: 1

Jeg benytter mobilen min som kombinert telefon og gps-mottaker. Og da først og fremst for navigering i naturen (fjell og sjø). Synes dette fungerer glimrende. Ser imidlertid at det står lite på nettet om denne bruken.

Når en først har en mobiltelefon der en har mulighet til å koble til og bruke GPS, så er dette en rimelig måte å ta i bruk GPS-teknologien på.

Benytter følgende:

Mobil: Nokia 6681 med Bluetooth og Symbian 60 operativsystem.

GPS:Holux GR-236 med Bluetooth. Pris Kr 1395 hos komplett
Se http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308556

Gps-applikasjon: SmartComGps. Pris $29.95 .
Se http://www.wild-mobile.com

Med SmartComGps kan en:
- Se hvor en er på kartet.
- Zoome inn og ut
- Ta opp sporlogg
- Sende posisjon via SMS til en annen bruker av programmet
- Sette opp og følge waypoints og ruter
- Sette opp alarm på waypoints (f.eks fotobokser)
- Vise rasterkart (Kart basert på bildefiler)

Med SmartComGps kan en ikke:
- Finne raskeste rute til en gitt adresse
- Vise vektorbaserte kart

SmartComGps er først og fremst bra til å navigere med i naturen. F.eks på fjellet og på sjøen. Programmet er kompatibelt med PC-programmet OziExplorer. Dvs at en kan overføre waypoints, ruter og sporlogg mellom progammene. Kart kan man også overføre fra Ozi via et medfølgende konvereringsprogram. Jeg var så heldig å ha topografiske kart til det meste av norge til OziExplorer. Det var gjort på kort til å konvertere disse til bruk på mobilen. Hadde også en del sjøkart til Ozi som jeg etterhvert skal overføre når båtsesongen starter. Det er selvfølgelig noen bakdeler med å benytte mobilen som gps-navigator fremfor en gps fra f.eks Garmin. Mobilen er mindre robust, tåler dårlig fuktighet. En er også avhengig av å kunne lade opp batteriet med gjevne mellomrom.

Noen andre som har erfaring med SmartComGps eller andre navasjonsprogrammer for mobiltelefon?
Toppen av siden Bunnen av siden
Otto
Posta 12/4/2006 00:21 (#831 - som svar på #765)
Emne: RE: Nokia 6681 med SmartComGps

Top Team

Poster: 7445
5000200010010010010025
Lokasjon: © Navigate3D.no
Jeg har ingen tilsvarende løsning men bruker en SpeedPilot Mouse fotoboksvarsler, med bluetooth.

Apropos GPSm i mobile enheter generelt, se:
Verdens minste GPS mottaker, for bl.a. mobiltelefoner og PDAer

Rakon micro GPS brikke og lignende GPS brikker kan installeres i mobiltelefoner, PDAer etc. GPSm blir således integrert i den mobile enheten. Ekstern GPSm med bluetooth blir overflødig. En fordel med ekstern GPSm med bluetooth er at den kan plasseres delvis uavhengig av mobiltelefonens eller PDAens plassering for å få best mulig satellitt signal mottak. Eneste krav til plassering er at den er innenfor mobiltelefonens eller PDAens bluetooth rekkevidde.
Toppen av siden Bunnen av siden
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software