Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvor -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: “Rise like Lions after slumber In unvanquishable number, Shake your chains to earth like dew Which in sleep had fallen on you - Ye are many - they are few.” - Percy Bysshe Shelley

Hvilke vintertelt og lávvuer anbefales?
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvorMelding format

Otto
Posta 18/3/2006 16:31 (#579)
Emne: Hvilke vintertelt og lávvuer anbefales?

Top Team

Poster: 7342
5000200010010010025
Lokasjon: © Navigate3D.no
Krav til telt 1: 2-4 manns, for bruk på høyfjellet om vinteren, lettest mulig, inner og yttertelt, plass til ryggsekk mm i forteltet, høyt nok til at man ikke får hodet i taket når man sitter på marka, vanntett ytterduk, bardunert godt slik at det tåler meget sterk vind

Krav til telt 2: lávvu 4-6 (eller 8-10) personer, for alle årstider, primært vinteren

Presenter gjerne ditt telt og dine erfaringer med det på tur.
Toppen av siden Bunnen av siden
Detlef
Posta 18/3/2006 17:09 (#580 - som svar på #579)
Emne: Re: Hvilke vintertelt og lawuer anbefales?

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
Har en Hilleberg Keron 4GT fra 1990-tallet og er meget fornøyd med den. Den har både inner og yttertelt, vekten ligger rundt 5 kg. Vet ikke om det finnes lettere telt fordi Hilleberg er kjent for kvaliteten og for å være lettvint. Den er bra om vinteren til 3 pers., med 4 voksen blir det kanskje litt for trangt. Men det gikk kjempebra med to voksen og to barn fra 10 - 13. Den tåler sterk vind og mye regn (har erfaring med dette fra Femunden og Island om sommeren). Til vinteren er det bra med stor abside. Teltet kan settes opp på kort tid, helt alene, brukes ingen hjelp. Men teltet fåes ikke til en rimelig pris.
Skal ha til neste år et telt til 2 pers. og da blir det sannsynlig Bergans Antarktis 2-manns.

Har ingen erfaring med lavvu.

Editert av Detlef 18/3/2006 17:14
asghegg
Posta 18/3/2006 18:01 (#581 - som svar på #579)
Emne: RE: Hvilke vintertelt og lawuer anbefales?

Junior Veteran

Poster: 502
500

Har akkurat sett Helsport Svalbard 3 oppslått, synes det var for lavt, og litt for tungt.
På mine behagelige fjellturer så krever æ litt mere takhøyde.

Har også planer om å kjøpe nytt telt.
Har sett litt på Helsport Fjellheimen Camp3-4, 2.6-3kg. Synes vekten er ok.
Har ingen erfaring med det teltet, så ønsker gjerne tips hvis noen har.

(Fjellheimen.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Fjellheimen.jpg (20KB - 686 nedlastinger)
trine
Posta 19/3/2006 00:19 (#584 - som svar på #579)
Emne: RE: Hvilke vintertelt og lawuer anbefales?

Ny bruker

Poster: 3

Her finner du noen råd og erfaringer ved kjøp av lavvo.  

http://www.fjellogfiske.no/linkesider/utstyr/lavvo.asp?id=196

Hvis du bare skal bruke lavvo på sommeren ville jeg anbefalt en en-stangs lavvo.  For vinterbruk derimot vil jeg tro at en lavvo med flere stenger vil være mer aktuell, tåler bedre vær og vind. Men den er adskillig tyngre å bære med seg på tur.

Detlef
Posta 30/9/2006 22:13 (#1674 - som svar på #579)
Emne: RE: Hvilke vintertelt og lávvuer anbefales?

Junior Veteran

50025
Ikke en lavvu men kan sikkert sammenlignes med en lavvu. Se på Fjelltelt, kalles Mountain Igloo 3, fra Jerven AS . Hvis du har Jerven Multimate (som Fjellduk) med teltpakke da kan den tilkobles som "soverom". Det kan tilkobles 3 Multimates på et Fjelltelt. Så får du et hovedrom med 3 soverom.

Editert av Detlef 30/9/2006 23:53

(Jerven Fjelltelt.jpg)

(Fjelltelt og Multimate.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Jerven Fjelltelt.jpg (64KB - 761 nedlastinger)
Vedlegg Fjelltelt og Multimate.jpg (58KB - 826 nedlastinger)
Detlef
Posta 24/2/2007 21:59 (#2134 - som svar på #580)

Junior Veteran

50025

Detlef - 18/3/2006 17:09 ..........Skal ha til neste år et telt til 2 pers. og da blir det sannsynlig Bergans Antarktis 2-manns.....

Etter å ha kikket litt og mere omkring, synes jeg at Bergans Antarktis 2-manns er ikke mer første valg pga av at den bare har en utgang, men Exped Orion (best i telttesten ved forbrukerportalen), pga. den har 2 dører - en på hver side. De er lekkert a ha iallefall i full storm. Finnes for tiden, uke 8, på Oslosportslager til kr 2.999 .

Editert av Detlef 24/2/2007 23:54
Detlef
Posta 26/4/2009 09:37 (#3999 - som svar på #2134)

Junior Veteran

50025

Ja, nå er det en stund siden og jeg har bestemt meg, nei ikke bare bestemt meg - jeg har bestilt et telt for noen dager siden.

Men det ble verken Bergans Antarktis eller Exped Orion, nei det ble Helsport sitt nye Ringstind 2 light men med litt ekstra. Skal få ha påsydd stormmatter og trekantete borrelås med tilsvarende lapp for å kunne låse ventilasjonsdelen i innerdøra. Ved mye vind om vinteren blåser mye snø inn i teltet der. Kostnadsbiten er på (april 2009) kr 850 pluss moms.

Det ble Helsport sitt telt pga vekten. Bare halvparten. Kravet om 2 forskjellige inngangsdører ble "slettet" Nå venter jeg på pakken.

Kommer med en liten bruksrapport om noen få måneder.

Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software