Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvor -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: "When a whistleblower gets front page coverage in the corrupt mainstream media, it's not a whistleblower, it's a decoy, a psyop" - Falcons' CAFE

Valg av ryggsekk for turbruk, hvilke merker og modeller anbefales for dagstur og langtur?
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvorMelding format

Otto
Posta 17/3/2006 12:34 (#553)
Emne: Valg av ryggsekk for turbruk, hvilke merker og modeller anbefales for dagstur og langtur?

Top Team

Poster: 7404
50002000100100100100
Lokasjon: © Navigate3D.no
Jeg har to tur-ryggsekker, både for dagsturer og flerdagsturer, men det har kommet bedre ryggsekker etter at jeg kjøpte. Jeg vurderer nå å kjøpe en eller to nye moderne ryggsekker. Jeg har pr i dag en dagstur ryggsekk med mange rom og lommer men den er ikke særlig ergonomisk. Jeg har en flerdagstur ryggsekk med meis, forsåvidt bra ryggsekk men kanskje litt tung og er kanskje mindre ergonomisk enn moderne ryggsekker. Den rommer 70l, utvidbar på toppen til 90l.

Krav til ryggsekk 1: Primært for dagsturer, 40l +/-, ergonomisk, lettest mulig, vannavstøtende og pustende, flest mulig rom og lommer, gjerne plass til sovepose og telt over og under

Krav til ryggsekk 2: For flerdagsturer, 80l +/-, ergonomisk, lettest mulig, vannavstøtende og pustende, plass til sovepose og telt over og under

Fortell gjerne om sekken du har, merke og modell mm, og hvordan den fungerer.
Toppen av siden Bunnen av siden
Detlef
Posta 17/3/2006 14:53 (#554 - som svar på #553)
Emne: Re: Hvilke tur-ryggsekk merker og modeller anbefales?

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
ryggsekk 1: I dag bruker jeg en sånn Jack Wolfskin "Indian Valley" fra begynnelsen av 1990-tallet, den er fint å bære, men den har bare et stort rom, et veldig lite rom på toppen og to løse sidepakker. Skal også få en ny sekk. Fant en test i Fjell og Vidde fra oktober 2005 (Nr. 6/2005) "lette ryggsekker" men på størrelsen ca. 60 l, og da er Bergans Helium (55l) som skal har best bærekomfort om du er ca. 180 cm høy (selv er jeg 187 cm og da anbefales den ikke).

ryggsekk 2: her har jeg nesten ingen erfaring per i dag, men har bestillt Bergans Powerframe 3800 (med meis) den er ikke lett men jeg ble kjent med denne sekken i fjor august på reinsdyrjakt og den var "lett" å bære, vekten var ikke et problem (vi gikk ca. 25 km på en dag). Den rommer med sidelommene 130 l men i tillegg kan sidelommene omgjøres til en liten dagstursekk (18l).
asghegg
Posta 17/3/2006 14:56 (#555 - som svar på #553)
Emne: RE: Hvilke tur-ryggsekk merker og modeller anbefales?

Junior Veteran

Poster: 502
500

Kan jo begynne med å fortelle hvilke sekker æ har. Minste sekken er Berghaus Dart 33, enkel sekk
som æ har benyttet til små turer (cacheturer). 
Sekken æ bruke til lange dagsturer er en Bergans trekker 60ltr. (uten sidelommer) Syns det er en flott sekk.
Kan enkelt regulere lengden slik at den passer på ryggen, netting lommer på siden til drikkeflasker. Kan feste remmer på topplokket og ellers på sekken.
Sekken æ har brukt til langturer er en Norrøna sport (recon pack) med pakkramme.(ikke sikker på antall ltr) Syns det har vært en grei sekk til å være en gammel traver (forsvaret har brukt denne). Remmer og festemuligheter stortsett overalt på sekken.
Har bestilt en Bergans Alpinist Escape 130ltr, håper æ får den neste uke

Har funne noen linker som kanskje kan hjelpe deg på vei, Testvinner Norrøna Intregral 45 
                                                                                    Testvinner Berghaus Talus 75ltr 

Legger også ved en link som forteller deg hvordan "pakke sekken, anatomisk eller pakkramme sekk"mm
Sjekk linken, mye god info

Lykke til med valg av sekk

asghegg
Posta 17/3/2006 15:40 (#556 - som svar på #554)

Junior Veteran

500

Detlef - 2006-03-17 14:53 men har bestillt Bergans Powerframe 3800 (med meis) den er ikke lett men jeg ble kjent med denne sekken i fjor august på reinsdyrjakt og den var "lett" å bære, vekten var ikke et problem (vi gikk ca. 25 km på en dag). Den rommer med sidelommene 130 l men i tillegg kan sidelommene omgjøres til en liten dagstursekk (18l).

Hei Detlef
Ser du har bestilt nevnte sekk. Har lett etter et oppheng/lomme, som man kan feste på skulderstroppene.
Skal være mulighet å plassere kart/gps div der.
Har desverre ikke funne det enda, vet du hvor æ kan finne det

Detlef
Posta 17/3/2006 16:22 (#557 - som svar på #556)

Junior Veteran

50025
Hei Asbjørn,

er det sånn du leter etter

Frontlomme for feste i front på skulderremmene. Stort hovedrom som bl.a. rommer kikkert eller speilrefleks kamera. To mindre lommer. Volum: 5 Liter pr. stk. Bæresystem: QSS. Farger: Blå/sort og lysgrønn/mørkgrønn. Velg farge fra menyen over.

http://www.amfibi.no/display.aspx?menuid=102

asghegg
Posta 17/3/2006 16:39 (#558 - som svar på #553)

Junior Veteran

500

Viste ikke hvordan de så ut, men dette så bra ut
Kommer nok til å bestille disse etterhvert.
Tusen takk

Otto
Posta 8/4/2006 19:34 (#805 - som svar på #558)

Top Team

50002000100100100100
Takk for alle tipsene. Det tok meg 4-5 timer med besøk på sportsbutikker å finne en ryggsekk som passet for kortere turer. Ryggsekk merker og modeller er høyst forskjellige mhp både kontruksjon og bærekomfort så man må ta seg god tid før man kjøper.

Hva var jeg ute etter:
* En liten eller mellomstor sekk for liten eller middels oppakning, for kortere turer
* Ca 30-50l, kanskje 60l

Jeg var innom Smartclub, OBS Sport City Syd, XXL Lade og OBS Sport Lade. De sekkene som pekte seg ut som kandidater var:
* Bergans Tuva Jaktsekk 45l m/stol. Åpenbart en god sekk, komfortabel både med lett og tung oppakning. Konvensjonell kontruksjon. Ekspeditøren som viste meg sekken ved OBS Sport CitySyd Trondheim fortalte at han var spesielt fornøyd med denne sekken på sine turer, bl.a. på jakt. I regn må denne ryggsekken tildekkes med et regntrekk, noe som forsåvidt i større og mindre grad gjelder de fleste ryggsekk merker og modeller
* Helsport Walker 35l og 45l. Tiltalende konstruksjon men ikke god nok bærekomfort, relativt til andre sekker jeg prøvde
* Bergans Alpine Guide 50l. Moderne kontruksjon, praktisk inndeling av rom og lommer, komfortabelt bæresystem

Av de sekkene jeg prøvde kom Bergans Alpine Guide 50l best ut, uten tvil. Den betegnes av Bergans å være i kategorien Dagstursekker og Hoftesekker. Jeg synes den godt kan fungere meget bra på lengre turer, avhengig av hvor mye oppakning man har behov for.
OBS Sport Lade Trondheim solgte Bergans Alpine Guide 50l for kr 998.

Lokket på toppen av sekken har to rom. Det øverste rommet har glidelås langs lokkets feste og egner seg ypperlig til å ha bl.a. GPS mottakeren i. Min Garmin GPSmap 60CS får de beste satellitt mottaksforhold her.

Bergans Alpine Guide 50L, beskrivelse:
Sekken har et stort rom med inngang fra toppen. Rommet er delt i to, hvorav det ene rommet kan benyttes til drikkesystem.
Glidelåsinngang i front og innvendig nettinglomme i hovedrom.
Spadelomme i front med innvendig tube til skaft, søkestang etc.
To utvendige tuber til isøks eller vandrestaver.
Gode festemuligheter på sidene, i fronten og på toppen av sekken for feste av ski, snowboard, tau, truger m.m.
Lommer nede på hver side for enkel tilgang når man har sekken på ryggen.
Hevbart, avtagbart lokk (kun 50 l).
Laget i polyester/nylon rip-stop stoff.

En litt enklere ryggsekk med ca samme rominnhold er Lowe Alpine Sirocco II 50+15l. Den kan kjøpes i Thailand for ca kr 172, utenfor typiske turistområder. I Thailands turistområder ligger prisen på rundt THB 1.700 = NOK 292. I Norge vil jeg anslå prisen til minimum kr 700 på salg, dvs 300% høyere pris her enn i Thailand. De lave prisene i Thailand og Kina viser at disse produktene ofte koster lite å produsere ift prisene de selges for i bl.a. Norge, dvs mellomleddene mellom fabrikkene og oss forbrukere har en kraftig fortjeneste i form av avanse, selv når varene selges på såkallt tilbud.

(Bergans Alpine Guide 50l sharp.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Bergans Alpine Guide 50l sharp.jpg (61KB - 926 nedlastinger)
Detlef
Posta 8/4/2006 20:38 (#806 - som svar på #553)

Junior Veteran

50025
Anbefalte norske prisen fra Bergans er NOK 1.350
I Tyskland er den anbefalte prisen NOK 1.440 (selges for 179 Euro tilsv. NOK 1.440)
Otto
Posta 20/4/2006 23:35 (#873 - som svar på #806)

Top Team

50002000100100100100
Bergans Alpine Guide 50l ble litt for stor for småturer så jeg kjøpte i tillegg en liten sekk på Smartclub for litt under 100 kr, meget brukbar for formålet og relativt god å ha på ryggen. Den heter 'Bolit bag', 23,5 l, er uten magebelte, med brystbelte, rommer f.eks. en termos, en flaske saft, mat, frukt, en tynn genser og litt til. Den har 4 utvendige lommer hvorav 2 innvendige på sidene, 1 nederst bak og 1 høyt oppe som passer for bl.a. GPSm.
Otto
Posta 26/6/2006 18:55 (#1138 - som svar på #873)

Top Team

50002000100100100100
Oppdaga at min gamle ryggsekk med meis, Norrøna Inter-rail Topp kvalitet produsert av Brede Vollestad Oslo, 70l+, veier det samme som min nye Bergans Alpine Guide på 50l+. Begge veier ca 2,6 kg, til tross for at Alpine Guide har mye mindre rominnhold. Det er bæresystemet som utgjør det meste av vekta, et bæresystem som er uten meis. Kanskje det er lurt å ta med ei vekt når man skal kjøpe ryggsekk.
Detlef
Posta 26/6/2006 19:53 (#1140 - som svar på #553)

Junior Veteran

50025

Bergans Alpine Guide 50 skal har en vekt på 2,4 kg (se på bildet),

nye Norrøna Fjellsport Integral 45 skal har en vekt på 2,34 kg (se på bildet).  

Nesten det samme. Så er det like hvilken sekk kjøpes. Synes bare personlig inntrykk av sekken kan avgjøre valg av sekken. Om den sitter godt på ryggen, om du er fornøyd med hele bæresystemet og med utstyret av sekken.

Synes kvaliteten / vekten blir ikke bedre / mindre med de nye materialene men sannsynlig bare litt annerledes. Kvaliteten før var sikkert like gode som kvaliteten i dag kanskje vel bedre.

(Bergans Alpine.png)

(Norrona Fjellsport.png)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Bergans Alpine.png (36KB - 824 nedlastinger)
Vedlegg Norrona Fjellsport.png (69KB - 876 nedlastinger)
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software