Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Programvare, verktøy, kart produkter, guider -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: GPS mottakere anvendes for å navigere i naturen, på veier og gater, på sjøen og i lufta

Hvilke gratis programvarer virker best for nybegynnere?
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Programvare, verktøy, kart produkter, guiderMelding format

Detlef
Posta 16/3/2006 19:36 (#538)
Emne: Hvilke gratis programvarer virker best for nybegynnere?

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
Etter å hå fått noen praksis med gpsen de siste dagene skal jeg nå få prøve å få data fra gpsen til pcen. Hvilke gratis programvarer bruker dere og hvilke er å anbefale til å begynne med?
Toppen av siden Bunnen av siden
asghegg
Posta 16/3/2006 20:42 (#545 - som svar på #538)
Emne: RE: Hvilke gratis programvarer virker best for nybegynnere?

Junior Veteran

Poster: 502
500

http://www.easygps.com/  har ikke prøvet det selv, det er vel noe lik MapSource.
MS følger jo også med når du kjøper gps. Æ bruker MS, etter at det kom med norsk språk
så ble det jo lettere å bruke

Editert av asghegg 16/3/2006 20:47
Detlef
Posta 16/3/2006 21:03 (#546 - som svar på #545)

Junior Veteran

50025
Da skal jeg få prøve MS, har installert det på tysk (det er jo lettere for meg en engelsk).
Det er snakk om massevis av gratis programvarer i tyske forumer og det finnes nesten ingen konkret anbefaling. Det vises fra en til annen og ofte brukes flere jevnsides. Takk for konkrete anbefalingen.
Detlef
Posta 16/3/2006 23:22 (#550 - som svar på #546)
Emne: Re: Hvilke gratis programvarer virker best for nybegynnere?

Junior Veteran

50025
Om jeg får data fra gps til pc og omvendt med MS, trengs da i tillegg programvare som Fugawi, TTQ eller OziExplorer .... De koster masse penger men hva er fordelen?
Otto
Posta 17/3/2006 01:13 (#551 - som svar på #550)

Top Team

Poster: 7365
500020001001001002525
Lokasjon: © Navigate3D.no
MapSource følger med Garmin GPSm og kartprodukter. Jeg bruker kun MapSource og har hittil ikke hatt behov for annet program. MapSource anvender jeg for administrasjon av kart og kart informasjon samt lasting til og fra GPSm, og lasting av geocache data fra .loc fil som er produsert i geocaching.com.

Husk å oppgradere MapSource til siste versjon, gjøres i MapSource under funksjon Hjelp.
Svekke
Posta 20/3/2006 15:38 (#603 - som svar på #551)

Ny bruker

Poster: 1

Hej, (ursäkta min svenska )
jag fick tips om ett program som heter Geobuddy (www.geobuddy.com) som man kan använda för att sätta ihop .loc-filer. Jag använder också mest MapSource, men när man exv i geocaching.com inte är premium member så kan man ju inte ladda ner så väldigt många cacher i samma loc-fil. Då kan man använda Geobuddy för att slå dem samman till en fil. Självklart kan man göra samma sak i en text- eller xml-editor, men här slipper man tänka.

Man kan troligen göra samma sak i EasyGPS, men det har jag inte lärt mig...
Otto
Posta 20/3/2006 16:24 (#605 - som svar på #603)

Top Team

500020001001001002525
Svensk klinger utmerket

Angående geocacing .loc filer. Det er mulig å lage mange .loc filer med cacher i geocaching.com. Jeg slår disse sammen i en .gdb fil i MapSource ved å åpne en og en .loc fil i et MapSource vindu, kopiere cache veipunktene og lime dem inn i et annet MapSource vindu, og således samle alle i en .gdb fil og overføre disse til GPSm i en overføring.

Nå skal jeg prøve GeoBuddy og se hvordan det fungerer. Takk for tipset!
Erling
Posta 21/3/2006 14:57 (#626 - som svar på #538)

Jeg blir bare mer og mer glad i OziExplorer. Demo-versjonen har ikke alle funksjonene, men er gratis. Jeg syns f.eks. det har sine begrensninger å se sporet fra turen på MapSource-kart, sammenliknet med å se dem på skannete og kalibrerte papirkart med alle detaljer. Her har jeg som et eksempel skannet sjøkartet for nærområdet mitt, kalibrert det, og overført GPS-sporet fra en kajakktur for et par-tre uker siden. På den måten bygger jeg opp en logg over turene mine.

Editert av Erling 21/3/2006 14:58
abra
Posta 23/3/2006 18:59 (#634 - som svar på #626)

Ny bruker

Poster: 2

Dette utsnittet ser jo helt imponerende ut. Jeg har tidligere vært innom sidene til Ozi, men det har ikke blitt noe videre med Explorer fordi jeg har fått det for meg at brukerterskelen er for høy. Finnes det noe godt opplæringsmateriell - gjerne nettbasert - til dette programmet (jeg er ikke helt nybegynner). Jeg selv driver litt med orientering og har derfor en del godt detaljerte orienteringskart fra nærområdet som det skulle være kjekt å få digitalisert. Og når man først har fått dette til - er det noen mulighet for å få overført kartene til en Garmin GPS? Takker for svar om noen er så elskverdig.
asghegg
Posta 23/3/2006 19:41 (#635 - som svar på #538)

Junior Veteran

500

Ble også imponert

Hadde vært morsomt å fått prøvd seg på Ozi..., men er da avhengig av
en liten bruksanvisning hvordan man kommer igang.

Editert av asghegg 23/3/2006 19:42
Erling
Posta 27/3/2006 12:22 (#659 - som svar på #538)

Jeg skal ikke prøve å framstå som noen slags Ozi-ekspert, for det er jeg ikke. Men det er egentlig ikke så vanskelig å bruke de grunnleggende funksjonene. Framgangsmåten under er skrevet ned litt fort og gæli, men skulle være tilstrekkelig for å komme i gang. Ellers ligger det massevis av Ozi-ressurser på nettet.

Etter installasjon av programmet må du konfigurere det (Fil, Konfigurasjon). Som et minimum må du velge den GPS-modellen du har, samt hake av for USB-port dersom det er aktuelt for din GPS.

Så skanner du et papirkart som har kjent datum. Jeg tror demo-versjonen bare spiser WGS84, men det omfatter jo en bråte kart som er aktuelle for oss. (Sjøkartene har vel forresten europeisk datum, men mine erfaringer er at avviket ikke er stort og at det går bra likevel.) I demoversjonen av Ozi kan man bare skanne til bmp-format. Den registrerte versjonen tar "alle" kjente bildeformater, selvsagt inkludert jpg.

OK, nå har du skannet et passende kartutsnitt og lagret som bmp-fil i ei mappe der du lett finner den igjen. Nå starter du Ozi, og velger Fil, Hent og kalibrer kartbilde. Du velger bmp-kartet ditt, og hey presto; kartet kommer opp på skjermen, og du har et panel til høyre der du kan oppgi kalibreringsdataene. I demoversjonen kan du bare oppgi posisjonene for to punkter og bare i min.sek.-format (kjøpeversjonen lar deg oppgi posisjoner for sju punkter og alle posisjonsformater, også UTM).

Du bør velge to kalibreringspunkter som ligger så langt fra hverandre som mulig, og diagonalt plassert. Det betyr at punkter i to "motsatte" hjørner er å foretrekke. Posisjonene for punktene finner du på kart på nettet eller henter fra andre kartprogram. Hvis jeg finner passende veikryss i Garmin CitySelect/Navigator bruker jeg ofte det. Når posisjonene til de to punktene er lagt inn trykker man lagre, og dermed kalibreres kartet og lagres i Ozi-format.

Nå har du et kalibrert kart, og Ozi er satt opp for å ta imot data fra din GPS. Så kobler du GPS'en til PC’en og velger "Garmin" (hvis det er det du har!), og Hente spor fra GPS. Da legger sporet seg på kartet slik jeg viste på bildet over. Du kan selvsagt selv velge farge på sporet, strekbredde osv.

Tips 1: Hvis sporet havner feil i forhold til hvor turen faktisk gikk, er det mest sannsynlig at du ikke kalibrerte helt riktig, dvs. at punktene ikke var helt velvalgte (for nær hverandre, rett overfor hverandre el.l.). Finn to nye punkter og prøv igjen. Eller betal for den registrerte versjonen der du får velge sju punkter for mer presis kalibrering.

Tips 2: Om du lurer på hva den registrerte versjonen inneholder utover demoversjonen, prøv Ozi Trial som ble installert samtidig. Den har alle funksjonene, men du får ikke lagret kartene dine før du har registrert og betalt.

Tips 3: For å sy sammen flere kart-bilder til ett stort kart har jeg hatt stor nytte av PhotoStitch-programmet som fulgte med Canon-kameraet mitt. Du kan sikkert bruke et hvilket som helst annet program som lar deg lage panoramabilder av digitale fotos.

Tips 4: Jeg bruker ofte kartene mine under våte forhold, som i kajakken. Siden jeg likevel har skannet kartet, er det lett å skrive ut de aktuelle utsnittene i A4-format. Jeg laminerer utskriftene med en billig lamineringsmaskin fra Clas Ohlsson. Syns laminater er å foretrekke i sjøsprøyten framfor å baske med vanntett kartmappe.

Edit: Det er ikke mulig å overføre kartet til GPS'en dessverre! Men om du skal besøke et område du har bare har papirkart for, går det jo an å følge framgangsmåten over, sette veipunkter for aktuelle posisjoner (hytta, bensinstasjonene, hotellet, galleriet, teltplassen osv osv), samt lage noen ruter man kan ha bruk for, og etterpå overføre veipunkter og ruter til GPS'en. Da har man jo et slags "kart" på GPS'en likevel.

Editert av Erling 27/3/2006 12:30
abra
Posta 27/3/2006 12:50 (#660 - som svar på #538)

Ny bruker

Poster: 2

Tusen takk til Erling for at han har tatt seg tid til å lage en så omfattende bruksanvisning. Dette skal jeg nok finne ut av - har fått en bra start.
hilsen Arild
asghegg
Posta 27/3/2006 15:27 (#661 - som svar på #538)

Junior Veteran

500

Flott Erling, dette var greier.
Har kopiert og lagret det på maskinen. Blir nok testet etterhvert.

Asbjørn

asghegg
Posta 27/3/2006 20:49 (#663 - som svar på #538)

Junior Veteran

500

Klarer ikke finne ut hvordan æ roterer kartet i Ozi.
Noen som kan
Erling
Posta 28/3/2006 11:11 (#667 - som svar på #663)

Jeg er redd jeg ikke helt følger deg, asghegg. (Kartet skal da ikke roteres-?) Kan du beskrive problemet nærmere?
Otto
Posta 28/3/2006 11:35 (#668 - som svar på #667)

Top Team

500020001001001002525
Jeg antar at man kun har behov for å rotere et kart hvis det i utgangpunktet ikke er riktig orientert. Rotering av kart, dvs bilder generelt, kan gjøres i et bildebehandlingsprogram som f.eks. Jasc Paint Shop Pro, videre kalibreres i OziExplorer ift et koordinatsystem.

I Jasc Paint Shop Pro roteres et bilde med funksjonen 'Image'>'Rotate' samt antall grader rotasjon med eller mot klokka.
asghegg
Posta 28/3/2006 12:19 (#669 - som svar på #538)

Junior Veteran

500

Det går greit og åpne kartet i bildebehandlings program, da "ligger" kartet slik det skal,
og skriften ligger horisontalt.

Når æ åpner kartet i Ozi så blir kartet og skriften stående vetikalt, ekkkelt å lese stedsnavn
på kartet. Må legge hodet på siden
Håper det ble forståelig.

Asbjørn

Erling
Posta 28/3/2006 12:35 (#670 - som svar på #669)

Det var pussig! Dette har jeg aldri opplevd. Men har du prøvd å kalibrere dette roterte kartet? Kalibreringen skal jo orientere kartet N-S, og da retter det seg forhåpentligvis.
asghegg
Posta 28/3/2006 12:45 (#671 - som svar på #538)

Junior Veteran

500

Har kalibrert kartene, men kanskje der feilen er. Fant bare noen kordinater i MapSource,
overførte dem til kartet i Ozi på samme sted som æ fant dem i MS.

Er det slik at kordinatene må være Nord/sør som æ f.eks finner i MS??
Erling
Posta 28/3/2006 13:13 (#672 - som svar på #538)

Aha! Da er det nok i kalibreringen det ligger. Det er viktig at du henter data for kalibreringspunktene i den enhet som kreves ved innlegging i OziExplorer-demoen. Bruker du MapSource, må du sette posisjonsenheten til Bgr/lgr hddd˚mm.mmm' (velg fra lista under Rediger - Innstillinger - Posisjon - Rutenett i MapSource). Vær også obs på at skilletegnet i Ozi er komma, ikke punktum. Et eksempel på posisjonsformat som passer til Ozi-demoen er 59 11,742 10 14,448. Pass selvfølgelig på at du bruker rett rubrikk for Nord og Øst...
Dette burde gi en noenlunde riktig grovkalibrering av kartet. Men du vil nok oppdage at for å få en helt presis kalibrering der et overført GPS-spor stemmer 100%, kreves stor nøyaktighet og omtanke ved plassering av de to punktene. Jeg må ofte prøve og feile en del før jeg er helt fornøyd - det ser litt dumt ut når sporet på kartet viser at jeg padlet rett over en holme, enda jeg tydelig husker at jeg bommet med fem meter! Det er dette som gjør at jeg kommer til å betale for full-versjonen. Da får jeg som tidligere nevnt adgang til å legge inn sju punkter ved kalibreringen, noe som burde øke treffsikkerheten betydelig.
asghegg
Posta 28/3/2006 13:28 (#673 - som svar på #538)

Junior Veteran

500

Tror nok også det er i kalibreringen det ligger.
Er på jobb nå så får ikke sjekket, men mener æ gjorde det slik du nevner.
Utm og punktum fikk æ ikke brukt, så måtte bruke komma. Må nok sjekke det mere
senere i kveld.

Lagde et spor i MS, overførte det til gps. Overførte det tilslutt til Ozi, men sporet lignet ikke
engang på det sporet æ hadde laget i MS. Dette skal vel gå greit
asghegg
Posta 28/3/2006 15:46 (#674 - som svar på #538)

Junior Veteran

500

Puh, fant feilen.
Hadde ikke gjort alle innstillinger under konfigurasjon, nå virker det.
Sporet som æ overførte fra gps stemmer også nå.
Takk, takk

Editert av asghegg 28/3/2006 15:51

(Konfig.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Konfig.jpg (89KB - 819 nedlastinger)
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software