Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvor -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: "The financial elites behind the financing of Adolf Hitler's and Joseph Stalin's wars and genocides were pleased with the death penalties at the Nuremberg trials. The best witnesses of their crimes were killed by the people so that they could hide their atrocities and continue their silent and conventional wars, and the history shows that they have done so. One absolute conclusion is that the death penalty is not useful to fight crimes, on the contrary it promotes crimes, and it breaks God's Law, the 6th commandment: You shall not murder." - Falcon

Hvilken gps trenger jeg???
Hopp til side : 1 2
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvorMelding format

Bertram
Posta 12/3/2006 23:13 (#495)
Emne: Hvilken gps trenger jeg???

Senior Medlem

Poster: 192
100252525
Etter en formatering på maskinen fant jeg endelig igjen dette forumet

Min gamle Germin Venture er i ferd med å gå ut på dato og jeg trenger sårt en ny gps. Er ganske blank på denne fronten og trenger sårt noen gode råd i en fei. Jeg vet vel egentlig hvilke egenskaper jeg vil ha, men ikke om det er mulig å finne på en liten gps.

Bruksområdet erbilnavigering, navigering fra sykkel og ski, samt ute på turer ellers. Den må ha et så bra kart at det er mulig å finne fram til adresser inne i en by, samt finne stier på skogen. Batterikapasiteten bør være god, og det må være spologg som kan overføres til Sportsim og Google. Har den sykkelfeste er det en fordel, men dette kan jeg eventuelt lage selv.

Har sikkert en mengde andre spørsmål også, men vi kan kanskje begynne med disse

Har forsøkt å lese meg til dette, men som regel når man leser om slikt blir forvirringen bare større og større. Trenger sårt raske tips, da vi reiser på sykkeltur til Grand Kanaria 22 mars.
Toppen av siden Bunnen av siden
asghegg
Posta 13/3/2006 09:02 (#497 - som svar på #495)
Emne: RE: Hvilke gps trenger jeg???

Junior Veteran

Poster: 502
500

Du skriver ikke noe maks beløp til gps. Kan jo begynne med å si at med ditt bruksområde så
ville æ gått for en X modell, da du  kan utvide minnekapasiteten på gps. Hvis du da ikke har en laptop
med deg for å bytte kart på gpsèn underveis på turen.
Tror nok også æ ville kjøpt en gps med utskiftbare batterier, da du farter mye uten tilgang til å lade batteriene.
De gpsène æ vill anbefale til deg må være; Garmin Legend Cx, Garmin Vista Cx, Garmin 60CSx(Cx)
Hvis du ikke trenger mere minne ville æ gått for samme gps, uten X
Samtlige gpsèr kan du også legge inn City Select (Navigator) i tillegg til Topo kart.
Du får også sykkelbrakett til alle disse gps

Du kan jo også sjekke i denne linken om du finner kart over stedet du skal til.

Håper at du kommer tilbake etter endt tur, og deler sporloggen din med oss
Lykke til på turen din

Editert av asghegg 13/3/2006 09:19
Bertram
Posta 13/3/2006 09:42 (#498 - som svar på #497)

Senior Medlem

100252525
Hei
Takk for tips og link.

Ble litt klokere og fikk redusert mitt valg til tre aktuelle gps. Er det slik å forstå at uansett hvilke gps jeg velger så må jeg kjøpe kart i tillegg over aktuelle områder fordi de kart som følger med er for dårlige?

Pris? Har ikke satt meg noe tak, men øsker en gps jeg kan ha i mange år, og som tåler litt tøff behandling. 60 CSx ser jo flott ut, men ikke så lett for en uinnvidd å forså forskjellen på disse som er nevndt.

For å få en gps slik jeg vil ha den, hva trenger jeg kjøpe i tillegg???
asghegg
Posta 13/3/2006 10:15 (#499 - som svar på #498)

Junior Veteran

500

Bertram - 2006-03-13 09:42 Hei Takk for tips og link. Ble litt klokere og fikk redusert mitt valg til tre aktuelle gps. Er det slik å forstå at uansett hvilke gps jeg velger så må jeg kjøpe kart i tillegg over aktuelle områder fordi de kart som følger med er for dårlige? Pris? Har ikke satt meg noe tak, men øsker en gps jeg kan ha i mange år, og som tåler litt tøff behandling. 60 CSx ser jo flott ut, men ikke så lett for en uinnvidd å forså forskjellen på disse som er nevndt. For å få en gps slik jeg vil ha den, hva trenger jeg kjøpe i tillegg???

Det æ tror du trenger på turen din av kart er City select.....  Da det er ingen kartfunksjon i basekartet som følger med gps over stedet du skal til. Basekartet fom følger med gps er et oversikts kart, så Topo kart 1:50000 gjør susen, men de er bare over Norge.
Victa Cx og 60CSx er helt lik, bortsett fra 60CSx er litt større, og har sirf III teknologi.(det kan du lese om her på forumet)
Har selv en 60CSx som æ er veldig fornøyd med.

Editert av asghegg 13/3/2006 10:33
asghegg
Posta 13/3/2006 10:52 (#500 - som svar på #495)

Junior Veteran

500

Sjekket kartet over Gran Canaria i City select vs6. Vet ikke om nyere versjoner av City Select er
blitt bedre over stedet.

(Gran Canaria.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Gran Canaria.jpg (45KB - 585 nedlastinger)
Bertram
Posta 13/3/2006 11:40 (#502 - som svar på #500)

Senior Medlem

100252525
Takker igjen for flott og rask hjelp.
Etter et kort styremøte med meg selv, har jeg vel foreløpig kommet til at Garmin 60 er et bra valg.
Synes ikke kartet du la ut over Grand Kanaria er så veldig imponerene. Ser ut som om det bare er hovedveiene som er tegnet inn, og vi er stort sett ute etter småveier og stier. Kart er jo dyrt, ser de ligger på rundt 1000 kroner, og jeg er ikke sikker på om den prisen forsvarer dette kartet for noen dagers tur. Vil nok da heller se på et detaljert kart over østlandet, for det finnes sikkert ikke et bra kart som dekker Europe slik som man finner på NUVI.

Hvor lønner det seg å kjøpe?
Nordisk eller Amerikansk utgave?
Otto
Posta 13/3/2006 15:22 (#503 - som svar på #502)

Top Team

Poster: 7397
50002000100100100252525
Lokasjon: © Navigate3D.no
Dine krav er iht allround bruk. Bruk ute tilsier at GPSm må være vanntett og ha utskiftbare batterier. Bruk til bilnavigering krever GPSm med ekstern antenne eller ny høysensitiv GPSm chipsett, som f.eks. SiRFstarIII.

Fargeskjerm gir mye bedre informasjon presentasjon enn sorthvit skjerm, noe som er både praktisk og sikkerhetsmessig viktig. I bil vil også stemmeassistert navigasjon være en fordel for å slippe å flytte øynene vekk fra vei og trafikkbilde til GPSm skjerm for å lese av neste navigasjon operasjon. Krav må vurderes av hver enkelt bilfører i forhold til egne ferdigheter. Undertegnede har hittil bruk 60CS uten stemmeassistanse og det har fungert bra, men det krevde en øvelsestid for å integrere bruk av GPSm med en trafikksikker kjøring. På slike øvelsesturer kan man gjerne sette en L på bakruta for å indikere øvelseskjøring for hastigheten må til tider settes ned.

Garmin GPSmap 60CSx er en modell som framstår som et av de gode valgene for allround bruk. Søk på 60CSx i dette forumet for å finne informasjon om denne. Den har kontakt for tilkobling av ekstern antenne og er utstyrt med høysensitiv GPSm chipsett, pr dato opp til 1 gb minne for kart, er vanntett, utskiftbare AA batterier og er POI loader kompatibel, dvs kan blant annet varsle fotobokser og andre veipunkter.

Et alternativ til 60CSx er 76CSx. Hvis GPSm også skal brukes til topografisk navigering er 60CSx et bedre alternativ enn 76CSx, grunnet handgrip utforming. Hvis prisen på 60CSx er for høy for budsjettet, er f.eks. 60CS et godt valg. (2006.03.13.->) Pr dato koster en 60CSx ca NOK 5.000 (+ ev. frakt), en 60CS ca NOK 3.425 fra gpsdiscount.com (moms og frakt inklusive). 60CS har ikke SiRFstarIII chipsett men fungerer i praksis godt nok. 60CS i bil krever ekstern antenne i urbane strøk med høye bygninger, antenne plassert magnetisk på taket av bilen.

60CSx og 60CS monteres på sykkelen med sykkelbrakett. Veinavigasjonkit City Select Europe v7 selges som del av bilkit, med praktisk beanbag mount for dashbordet og 12V strømkabel. City Select Europe v7 er nå erstattet med City Select Navigator Europe v8 som er en videreutviklet versjon av City Select Europe v7.

City Select Navigator Europe v8 dekningsområde Spania (Angående tur til Gran Canaria)
Spain: 57% of inhabitants now covered at full detail, including 25.1 million inhabitants with address ranges. Detailed coverage of 23.3 million inhabitants (22.6 with address ranges). This includes all main Spanish cities: Madrid, Barcelona, Valencia, Sevilla, Málaga, Zaragoza, Bilbao, San Sebastián, all Mallorca island, Granada, Alicante, Córdoba, Valladolid, Salamanca, Pamplona, Santander, A Coruña, Santiago de Compostela, Badajoz, Ciudad Real, Zamora, among many others. Autonomía of Andalucía is fully covered Comunidad de Madrid and Álava are full detailed coverage. Full detailed coverage for all cities with more than 25,000 inhabitants (except Ceuta and Melilla) and 99% of cities over 10,000 inhabitants as well. All Spain (Peninsula, Balearic Islands and Canary Islands) is included and reachable at least as a complete inter-town coverage with connecting road network to all municipalities, except Ceuta, Melilla. In this release 71,342 POIs are available in 45 categories. Important POI categories are: restaurant (5,834), petrol station (4,927) and hotel (2,142). Added almost 600 Commuter Rail Stations POIs. Added New Airport, “Aeropuerto de Logroño” in Agoncillo, La Rioja. Updated Automobile Dealership Mercedes and Peugeot.

Jeg har selv brukt City Select Europe v7 for veinavigasjon på Gran Canaria, og (trolig) alle gater og veier var med for denne øya. Produktet dekket også Tenerife. City Navigator Europe v8 er minst like detaljert for Canary Islands, sitat: All Spain (Peninsula, Balearic Islands and Canary Islands) is included and reachable at least as a complete inter-town coverage with connecting road network to all municipalities, except Ceuta, Melilla.

Vi veinavigerte med GPSm i bil på Gran Canaria og på sykkel på Mallorca. Det fungerte utmerket.

Jeg har ikke funnet et Garmin kompatibelt topografisk kart for Canary Islands. Noen som har? Finnes det andre GPSm merker, modeller og produkter som kan anbefales iht slik bruk som Bertram har skrevet om?

God tur!

(Playa Del IngllÃs.gif)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Playa Del IngllÃs.gif (38KB - 582 nedlastinger)
Detlef
Posta 13/3/2006 15:37 (#504 - som svar på #503)
Emne: Re: Hvilke gps trenger jeg???

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
kanskje finnes brukbare kart på

http://www.elsinga.org/maps

Editert av Detlef 13/3/2006 15:50
Bertram
Posta 13/3/2006 21:56 (#506 - som svar på #504)

Senior Medlem

100252525
Har lastet ned denne, men får ikke åpnet filen. Hadde vært greit med noe å legge sporloggen på der nede, men har ikke lyst til å betale flere hundre kroner for å logge noen få turer. Noen som har lastet denne ned og fått den til å virke??
asghegg
Posta 13/3/2006 22:48 (#507 - som svar på #506)

Junior Veteran

500
Hvis det var siden Detlef la ut, så har æ også prøvd med dårlig resultat. Kanskje man må ha et spesielt program for å få åpnet kartet.
Men sporloggen kan du jo legge i MapSource som leveres med gpsèn, hvis du har laptop med deg.
Vet ikke helt om æ forsto deg rett
Detlef
Posta 13/3/2006 22:53 (#508 - som svar på #506)

Junior Veteran

50025
prøv å få contact med elsinga family

http://www.elsinga.org/contact.html

de skal sannsynlig kunne hjelpe deg

hilsen
Detlef
Bertram
Posta 14/3/2006 00:08 (#509 - som svar på #507)

Senior Medlem

100252525
Har bare kart over Norge, men fikk åpnet kartet over Gran Kanaria, så nå er alt i orden. Åpnet bare filen i MapSours.

Editert av Bertram 14/3/2006 00:09
Bertram
Posta 14/3/2006 08:33 (#510 - som svar på #503)

Senior Medlem

100252525
Takk for fyldig og informativt svar.
Er veldig usikker på om det blir en 60 CS eller 60 CSx. Er redd jeg kanskje kommer til å angre på at jeg ikke gikk for den største med en gang. På nett ser jeg at USA modellen med norsk meny ligger på 3800.- pluss frakt, så da er det ikke så mye å hente på å importere en selv, men så var det dette med norsk bruksanvisning da. Ikke lett dette

Denne blir nok lite brukt i bil, der finnes det vel bedre alternativer som f. eks. Nuvi. Bruksområdet for denne blis turer i skog og marg, samt litt småveier, så kjøp av bilsett med City Select Europe er neppe aktuelt, så sant det finnes andre muligheter til å få gode veikart.
Bertram
Posta 14/3/2006 10:38 (#511 - som svar på #495)

Senior Medlem

100252525
Ser at 60 CSx i europeisk utgave selges for 4999,- pluss frakt. Er det noen som har sett denne aventert billigere???

Editert av Bertram 14/3/2006 10:38
Detlef
Posta 14/3/2006 11:08 (#512 - som svar på #511)

Junior Veteran

50025
se her, da blir det 4.949 pluss frakt

http://amfibi.no/frameset.asp?genses=200603140665839672

OttoGPS
Posta 14/3/2006 12:18 (#513 - som svar på #510)

Medlem

Poster: 56
2525
Lokasjon: Navigate3D.net
http://www.ebay.com er det mulig å gjøre en meget god handel. Søk etter 60CSx på sidene. I skrivende stund ser jeg at mange enheter kommer fra selgere i Kina. Det ser ut til at noen der borte kjøper dem meget billig og selger dem blant annet via eBay.
I Norge er http://www.navinor.no for tiden en av nettbutikkene med lavest priser.

Hvis du skal sykle rundt på f.eks. Grand Canaria og veinavigere med GPSm må du ha City Navigator Europe v8. Kjøper du f.eks. en City Select Europe v7 nå, inkluderer det gratis rett til å oppgradere til City Navigator Europe v8, etter det jeg har forstått.
Bertram
Posta 14/3/2006 16:49 (#515 - som svar på #513)

Senior Medlem

100252525
Har vel nå egentlig bestemt meg for en 60CSx Europa model med Norsk brukerveiledning, og kommer til å kjøpe den i norge der jeg får det beste tilbudet. Er neppe interesset i å kjøpe noe kart over Europa eller Grand Kanaria, men det kartet som detlef postet linken til, tror jeg vil funke for meg.

Som den amnatøren jeg er må jeg bare spørre: Dette kartet jeg lastet ned kan jeg bare overføre det til gps, og så vil det virke som et hvilke som helst annet kart? Gjelder dette også andre kart? Lagres dette på minnet eller bruker man å legge dette på minnekort?

De gjelder det bare å finne det billig nok.
asghegg
Posta 14/3/2006 17:39 (#516 - som svar på #495)

Junior Veteran

500

Sorry Detlef, kartet du la ut lengre oppe virker meget bra, bare litt ukyndig.

Bertram
Åpnet kartet over Gran Canaria i MapSource, deretter overførte æ det til gps.
Gikk helt fint. Tror nok du kan overføre kartet ilag med andre kart til gps.
Legger ved et bilde

Editert av asghegg 14/3/2006 17:43

(Gran Canaria.bmp)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Gran Canaria.bmp (38KB - 557 nedlastinger)
Bertram
Posta 14/3/2006 17:42 (#517 - som svar på #516)

Senior Medlem

100252525
Jøss, det ser jo helt profft ut, skal få testet det ut litt der nede, bare jeg finner meg en gps som kommer i tide.
Bertram
Posta 14/3/2006 18:14 (#518 - som svar på #517)

Senior Medlem

100252525
Da var det gjort, og en splitter ny 60CSx med norsk brukerveiledning og sykkelholder er bestilt. Håper jeg har den og får satt meg litt inn i den før vi reiser nedover.
Bertram
Posta 14/3/2006 21:48 (#519 - som svar på #518)

Senior Medlem

100252525
Først vil jeg takke alle for fantastisk fin hjelp i min desperate leting etter en ny gps. Etter å ha lest mener jeg å ha gjort et fornuftig og bra valg.

Sitter med MapSonic 1,3. Dette er et bilnavigeringsprg som ViaMicheling står bak og som fulgte med en Tungsten Palm jeg bruker til bilnavigering. Noen som vet om dette kan lastes inn i 60CSx?

Detlef
Posta 14/3/2006 22:48 (#520 - som svar på #519)

Junior Veteran

50025
Dessverre, nei. MapSonic kan ikke lastes inn i 60 CSx. MapSonic er for PALM OS, Pocket-PC og Windows 98SE ...... men ikke for MapSource som brukes i Garmin GPSer.
Bertram
Posta 15/3/2006 18:54 (#524 - som svar på #520)

Senior Medlem

100252525
Oki, slik er livet.

60 CSx har elektronisk høydemåler leser jeg et sted, et annet sted leser jeg barometisk høydemåler. Hva er riktig, og hva er forskjellen? Har ei pulsklokke jeg må kalibrere før hver tur, er det det samme med gpsen?
Ronde
Posta 15/3/2006 19:18 (#525 - som svar på #524)

Senior Medlem

Poster: 292
100100252525
Bertram - 2006-03-15 18:54

Oki, slik er livet.

60 CSx har elektronisk høydemåler leser jeg et sted, et annet sted leser jeg barometisk høydemåler. Hva er riktig, og hva er forskjellen? Har ei pulsklokke jeg må kalibrere før hver tur, er det det samme med gpsen?

60CSx har barometrisk høydemåler. Det er en fordel å konfigurere høydemåleren til automatisk kalibrering:
Beregning av høyde, manuell og automatisk kalibrering av høydemåler, altimeter
Bertram
Posta 20/3/2006 08:14 (#599 - som svar på #516)

Senior Medlem

100252525
asghegg - 2006-03-14 17:39

Sorry Detlef, kartet du la ut lengre oppe virker meget bra, bare litt ukyndig.

Bertram
Åpnet kartet over Gran Canaria i MapSource, deretter overførte æ det til gps.
Gikk helt fint. Tror nok du kan overføre kartet ilag med andre kart til gps.
Legger ved et bilde

Ser ut til at det ble riktig overført til min gps også, men hvor på gps'n finner jeg kartet igjen
Hopp til side : 1 2
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software