Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvor -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: “I love you, and because I love you, I would sooner have you hate me for telling you the truth than adore me for telling you lies.” - Pietro Aretino

Solarlader på langtur?
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvorMelding format

Detlef
Posta 4/3/2006 17:26 (#456)
Emne: Solarlader på langtur?

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
Skal på lang tur til sommeren. Er det noen som har erfaring med solarladere? Er det smart å ha eller er det bare tull? Hvordan klarer dere å være på lang tur med gpsen?

Hilsen
Detlef
Toppen av siden Bunnen av siden
Otto
Posta 4/3/2006 19:17 (#457 - som svar på #456)
Emne: RE: Solarlader på lang tur?

Senior Top Team

Poster: 7549
5000200050025
Lokasjon: © Navigate3D.no

Jeg tar utgangspunkt i en vurdering ut fra mitt eget batteriregime ifm bruk av GPSm og at jeg fullader alle batteriene før jeg reiser på tur.

Jeg har:
* 16 stk NiMH AA batterier med kapasiteter fra 2000-2300mAh, som veier totalt 440g.
* 2 stk Vanson ladere for tilkobling til 220V, 1 stk for 4 batterier og 1stk for 8 batterier

Min Garmin GPSmap 60CS har i praksis en omtrentlig driftstid på 15 timer pr 2 stk NiMH AA batterier. 8 sett batterier a 2 stk gir en total driftstid på ca 120 timer. Med et gjennomsnitt på f.eks. 10 GPSm driftstimer pr dag betyr det en total driftstid på 12 dager, 12 driftsdager uten behov for lading.

Med mitt eksisterende utstyr må jeg ha tilgang til 220V for å lade batterier.

Solare ladere
(4.3.2006->) Komplett selger pt iSun Solar lader og batteriladepakke, for hhv kr 545 og kr 279. Batteripakken kan også kobles til 12V i bil eller 12V strømanlegg på hytta. Hvis man er hjulpen med det, holder det å koste på en batteriladepakke.

Behov for solar lader
Vekten på en iSun solar lader og batteriladepakke er til sammen 500g som tilsvarer vekten av 18 stk NiMH AA batterier. 18 fulladede batterier vil med mitt utstyr og min bruk vare ca 14 driftsdager a 10 timer.
Hvis jeg har tilgang til 220V i løpet av en 14 GPSm driftsdagers tur, trenger jeg kun å ta med min minste 220V NiMH lader.
Hvis turen varer over 14 GPSm driftsdager og jeg har tilgang til 12V strøm på turen, kan jeg investere i f.eks. en iSun 12V batteriladepakke.
Hvis turen varer over 14 GPSm driftsdager uten tilgang til 12V og 220V strøm, vil jeg vurdere å kjøpe f.eks. en iSun solar lader for tilkobling til batteriladepakken, opsjonelt spe på med alkaliske engangs AA batterier eller lithium hvis temperaturen er under 0.

Nevnte iSun solar lader har kapasitet til å lade 1 stk AA NiMH 2000-2500mAh batteri i løpet v 4-8 timer avhengig av solcellenes lyseksponering, dvs styrken på sollyset. Anslagsvis, når det er sol og lettere overskyet, kan man lade 2 stk AA NiMH 2000-2500mAh batterier i løpet av ca 16 timer, sol og lettskyet ca 12 timer og i godt sollys 8 timer, med forbehold om at mitt kildemateriale er riktig, kopiert fra Modern Outpost:

The compact solar power solution for small electronics
The iSun is the most complete solar charger for small electronics on the market toay. It comes complete with a selection of 7 plugging accessories that will enable you to run over 90% of all small electronics. Its unique fold-out design makes it small, lightweight, and easy to take anywhere. The iSun can run small electronics requiring less than 2 watts of power: Discmans, GPS, MP3 players, Walkmans, PDAs, and cell phones. It can also help run any small electronics over 2 watts by connecting multiple iSun units together to multiply the power. The iSun charges even in partial daylight. It can charge rechargeable batteries in 2-8 hours depending on the amount of sunlight and the capacity of the battery (usually between 1100mA and 2500mA).
How do I use the iSun?
It's as easy as 1, 2, 3.
1) Of the 7 adapter plugs included with iSun, choose the plug that best fits your electronic's power input and connect it to the iSun power cable.
2)
Remove the cap on the right side of the iSun and connect the power cable to the iSun output.
3) Position the iSun towards the sun. Now, you are ready to go and power up anywhere at anytime.
Applications
Cell Phones
PDAs
GPS Units
Walkman Stereos
Mini Disc & MP3 Players
Les også Valg av batterier til forskjellig bruk

(iSun solar charger battpak.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg iSun solar charger battpak.jpg (17KB - 1124 nedlastinger)
Detlef
Posta 4/3/2006 19:36 (#458 - som svar på #457)
Emne: Re: Solarlader på lang tur?

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
Synes ditt utstyr er meget bra å ha. Skal sette pris på det samme.
Takk for hjelpen.
Hilsen
Detlef
Otto
Posta 4/2/2008 12:55 (#2815 - som svar på #458)
Emne: Re: Solarlader på lang tur?

Senior Top Team

Poster: 7549
5000200050025
Lokasjon: © Navigate3D.no

Solio lader fra Solio. Batterilader som passer for bruk på tur.

Se Solio.com

(SolioCharger.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg SolioCharger.jpg (23KB - 957 nedlastinger)
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2023 PD9 Software