Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Garmin utendørs, automotiv, marin, luftfart, mobil -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: “I never set out to be weird. It was always other people who called me weird.” ― Frank Zappa

eTrex Vista C tar ikke inn EGNOS
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Garmin utendørs, automotiv, marin, luftfart, mobilMelding format

Ronde
Posta 20/2/2006 16:36 (#400)
Emne: eTrex Vista C tar ikke inn EGNOS

Senior Medlem

Poster: 292
100100252525
Jeg har prøvd en Vista C med firmware versjon 2.50 og samtidig en GPSmap 60CS. Under forhold hvor 60CS tar inn EGNOS gjør Vista C det ikke. EGNOS er satt PÅ i menyene. Er det noen som har Vista C og har erfaringer med dette?

Det har kommet en fw ver 2.51 Beta:
  • Correctly handles apostrophes and prefixes when displaying European city names and streets.
  • Applies map datum only to the Location (selected) field and not to the Location (lat/lon) field.
  • Corrects profile plot for tracks and routes that cross the Prime Meridian.
  • Improved WAAS/EGNOS satellite searching.
  • Correctly displays intersections and addresses when reviewing them as map features.
  • Improved searching for intersections in European maps.

Det ser ut til at ver 2.51 Beta gir forbedret EGNOS mottak: Improved WAAS/EGNOS satellite searching.

Jeg må tillegge at Vista C har meget godt mottak av ordinære satellitt signaler.

Toppen av siden Bunnen av siden
oyoy
Posta 24/2/2006 20:09 (#418 - som svar på #400)
Emne: Re: eTrex Vista C tar ikke inn EGNOS

Junior Medlem

Poster: 8

Lokasjon: Trondheim, Norway
Hei Ronde.

Jeg har aldri sett en Vista, så jeg er vel ikke direkte kvalifisert til å svare på spørsmålet ditt, men siden ingen andre melder seg....

På noen Garmin-modeller er det slik at du må slå av batterisparingen for at EGNOS skal virke.
Se om du har et valg for "GPS-modus" som kan settes til "Normal" eller "Batterisparing".

Bakgrunnen for dette skal være at med batterisparing "sovner" GPS'en, og "våkner" opp med noen sekunders mellomrom for å ta en måling. EGNOS er avhengig av at mottakeren står på kontinuerlig for å kunne korrigere posisjonen.

Jeg vet ikke om du ble mer eller mindre klok av det forsøket på en forklaring, men en bra måte å sjekke om GPS'en prøver å ta inn EGNOS, er å se om den leter etter satelitter med nr høyere enn 32. De aktuelle satelittene for EGNOS er 33, 37, 39 og i det siste 49. Den eneste satelitten jeg noen gang har fått brukbare signaler fra er nr. 33, selv om både 37 og 39 i perioder er "på", og gir "åpen" (som i "ikke fyllt") søyle.

Lykke til med EGNOS, selv om det vel ikke er så stabilt at det har noen praktisk nytteverdi enda...

-ØYØY-
Ronde
Posta 12/3/2006 14:01 (#492 - som svar på #418)

Senior Medlem

100100252525
På siste tur under optimale føre og værforhold i Bymarka i Trondheim hadde vi med Vista C og 60CS, begge konfigurert med GPSm modus Normal som vi alltid bruker, og Kompass Av for å spare batterikapasitet. Begge tok inn DGPS fra sat 33 underveis, med tilsynelatende lik kvalitet.

Konklusjonen er klar, jeg har alltid vært imponert over 60CS funksjonalitet og kvalitet og Vista C er likeså imponerende i så måte samt at den er lettere og mindre enn 60CS.

Vi har for tiden fantastiske vær og føreforhold i marka og på fjellet og jeg tror det gjelder store deler av landet. God tur.

(IMG_0505 midi.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg IMG_0505 midi.jpg (188KB - 506 nedlastinger)
oyoy
Posta 12/3/2006 20:19 (#493 - som svar på #400)

Junior Medlem

Poster: 8

Lokasjon: Trondheim, Norway
Flott!

Fant du ut hva som var feil før, da?

-ØYØY-
Ronde
Posta 13/3/2006 01:47 (#496 - som svar på #493)

Senior Medlem

100100252525
Nei, mener ingenting ble omkonfigurert underveis. Kan bare tilskrive dette tilfeldige forhold. Det ser imidlertid ut som Vista C og 60CS antenner fungerer noe ulikt mhp satellitt signal mottak men at de i gjennomsnitt og praksis er like effektive i så måte. Sammenligning av sporloggene tyder også på det.

Vedlagt et bilde fra dagens tur, fra Bjørkhylla i Bymarka i Trondheim. God tur!

(IMG_0538 midi.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg IMG_0538 midi.jpg (194KB - 523 nedlastinger)
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software