Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Garmin utendørs, automotiv, marin, luftfart, mobil -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: "You can make the difference, The butterfly effect" - Otto Pilot

Feil med tripptelleren på Garmin Oregon 450
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Garmin utendørs, automotiv, marin, luftfart, mobilMelding format

rbk01
Posta 24/5/2012 20:56 (#8283)
Emne: Feil med tripptelleren på Garmin Oregon 450

Junior Medlem

Poster: 9

Hei igjen. Har problemer med tripptelleren på GPS-en. Spesielt i ulendt terreng blir tripptelleren helt feil, det som skulle ha vært minst 500 meter blir i noen tilfeller bare 50 meter. Siste tur gikk jeg minst 200 meter og sporloggen sto fast på 47 meter. Har registert at en av mine faste ruter med ett har blitt 1,5 til 2 km korterer. Noen ide om hva dette kan skyldes?
Mvh
jens
Toppen av siden Bunnen av siden
Trygve
Posta 25/5/2012 09:00 (#8284 - som svar på #8283)
Emne: RE: Feil med tripptelleren på Garmin Oregon 450

Junior Medlem

Poster: 17

Dette er en del diskutert på nettet. Selv har jeg en 450, men har for liten brukererfaring til å uttale meg om tripteller. Går ut fra at du har oppdatert firmware til enheten?
Her er mulige forklaringer og kommentarer/fikser: http://www.amazon.com/review/R2DWU0DWYTDXYT
http://forums.gpsreview.net/viewtopic.php?t=23075
Se kommentarfeltene.
Jeg vet ikke hvor treffsikre disse forslagene er.

Editert av Trygve 25/5/2012 09:14
rbk01
Posta 27/5/2012 07:50 (#8288 - som svar på #8284)

Junior Medlem

Nei, jeg har ikke oppdatert noe som helst på min Garmin. Er litt forundret over at den er så mye dårligere på dette en min gamle Etrex Legend. Man skal tydeligvis ikke tro alt for mye på disse såkalte forbrukertestene, som ga denne GPS-en toppgkarakterer. Det er vel med elektronikk som med biltester, er de fancy og har mange duppeitter, får di høye score.
så jeg får vel gå inn få Garmin sin hjemmeside og se om jeg finner en oppdatering der.
Jens

Editert av rbk01 27/5/2012 18:38
Trygve
Posta 27/5/2012 21:31 (#8291 - som svar på #8288)

Junior Medlem

Ja, det er ikke enkelt når selv ikke GPS-er beregner riktig. Min gamle Vista Hcx gjorde en grei jopp på tripp. Sjekket på kart med målehjul, og ting stemte bra. Men den hadde jo igjen for liten skjerm. Så noe er det med alle.
Men med 450 kan man jo finstille mer på hvordan GPSen skal måle, og hvordan.
Eneste metode for å få ting ca rett er å teste, justere, teste, justere osv.

Uansett vil man få unøyaktigheter ved måling, siden terreng er mye gåing opp, ned og til side. Man må vurdere terrengtypen, og så legge til en viss % for stigninger m.m. Som Lars Monsen sa det: " det er terreng og så er det nordnorsk terreng".
Jeg går mest i "nord-norsk terreng", og legger vanligvis til alt fra 10 til 50%.

Editert av Trygve 27/5/2012 21:33
rbk01
Posta 8/6/2012 13:41 (#8302 - som svar på #8283)
Emne: Re: Feil med tripptelleren på Garmin Oregon 450

Junior Medlem

Etter oppdatering ser det til å fungere. De avstandene jeg kjenner, ser ut til å bli målt riktig. Den står i alle fall ikke å hakker lenger om jeg går i ulendt terreng etter at jeg gjorde ne oppdatering. Takk igjen for gode tips fra forumet.
Mvh Jens
Trygve
Posta 25/6/2012 22:16 (#8311 - som svar på #8283)

Junior Medlem

Etter å ha testet en tid, ser jeg at skillet mellom gangtid og stopptid ikke er særlig reliabelt. Noen ganger går verken stopptid eller gangtid, og selv med full stopp tikker ikke stopptid avgårde. Nei, dette er ikke helt patent. Har satt målefunksjon til "avstand". Dette skal visst være beste valget.
Distansemåling ser ut til å funke ca bra.
Trygve
Posta 17/9/2013 23:16 (#9338 - som svar på #8283)

Junior Medlem

Oppdatering:
Etter å ha testet ut diverse innstillinger, synes det å bli riktigst om at man bruker "avstand" og setter "intervall" til 0.02 - evt. 0.01 km. Dette vil bringe bra rett seperasjon på gangtid og stopptid, samtidig som målt distanse blir noenlunde riktig. Vær oppmerksom på at 450 er standard oppsatt med 0.1 km - noe som gir store feilmålinger.

Om man skal velge 0.02 eller 0.01 som intervall avhenger av hvor stor gps-nøyaktighet man får inn i området der man beveger seg. Selv bruker jeg 0.02 i kupert terreng med gps-nøyaktighet fra 3 opp til under 20 m.
Men som før sagt - den enkelte må selv gjøre sine erfaringer/innstillinger i det området og det terreng man skal ferdes.

Editert av Trygve 17/9/2013 23:19
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2023 PD9 Software