Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvor -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: “Educate and inform the whole mass of the people... They are the only sure reliance for the preservation of our liberty.” - Thomas Jefferson

Hvilken GPS mottaker for veinavigasjon skal jeg kjøpe?
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Hva skal jeg kjøpe, og hvorMelding format

Otto
Posta 3/10/2008 12:25 (#3446)
Emne: Hvilken GPS mottaker for veinavigasjon skal jeg kjøpe?

Top Team

Poster: 7364
500020001001001002525
Lokasjon: © Navigate3D.no

Jeg fikk følgende forespørsel med kravspesifikasjon:

Har igjen en knapp tusenlapp fra bilkjøpet, tenkte på en råenkel gps til golfen, sånn ca garmin nuvi 250 eller tomtom one. MIO -- hva er det? Altså klin enkle, billige og til ca. tusenlappen (blir det for "billig"?) Den skal virke godt og vise meg veien uten mye fjas, uten masse POIs og tilleggsfunksjoner, men touchskjerm er vel snedig? Og jeg skal kun ha Norge!

Kort sagt:

• Pris ca kr 1.000
  • Tilstrekkelig funksjonalitet for navigasjon 
  • Relativt god kvalitet
  • Enkel å betjene
  • Berøringskjerm

Etter en titt via google for å lete etter testdata for Garmin nüvi og et søk etter laveste priser i dinpris.no, kom jeg opp med følgende utgangspunkt:

Garmin Nuvi 200 Nordic
Garmin Nüvi 205T CC Edition
Garmin Nüvi 250 EU

Alle Garmin nuvi via dinpris.no
Søk etter Garmin nuvi og nüvi, merk at det er to skrivemåter, hos ComputerCity.no

For å sjekke tester, reviews, av GPS mottaker modeller, søk f.eks. i google med søkebegrep 'GPS mottaker modell test' og 'GPS mottaker modell review'. Skift ut teksten GPS mottaker modell med den modellnavnet du leter etter. Plukk ut de testene som ser ut til å være upartiske og tilstrekkelig omfattende.

Personlig synes jeg det er en stor fordel å ha kartsystem på PC i MapSource slik at jeg kan planlegge turer, ruter og legge inn nødvendige veipunkter for så å overføre disse til GPS mottakeren, og vise versa. De fleste veinavn og adresser i tettsteder er med i kartsystem som leveres på minnebrikke i GPS mottaker, men ikke slike som f.eks. endepunkter på veier ute i topografien, da må man lage veipunkter selv.

* Hva synes andre om disse modellene, erfaringer?, tester?, noen som kan anbefale andre merker og modeller?

(GarminNuvi200Nordic.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg GarminNuvi200Nordic.jpg (19KB - 422 nedlastinger)
Toppen av siden Bunnen av siden
asghegg
Posta 3/10/2008 19:48 (#3453 - som svar på #3446)
Emne: RE: Hvilken GPS mottaker for veinavigasjon skal jeg kjøpe?

Junior Veteran

Poster: 502
500

Skulle jeg kjøpt en bilgps til ca 1000kr så hadde jeg nok gått for en Tomtom one.
En grunn til det er at den har flere detaljer på skjermen under navigasjon. Den er testet mot garmin Nuvi 660 , og at det 
ikke er ute etter alt av detaljer så må jo Tomtom være et glimrende alternativ.

Det er ikke store forskjellene på Garmin og Tomtom, men som sagt har Tomtom klart å få
til mange detaljer på skjermen som jeg setter høyt.

Lykke til med valget, vedkommede blir nok uansett valg fornøyd

bernhard
Posta 5/10/2008 09:59 (#3466 - som svar på #3446)
Emne: Re: Hvilken GPS mottaker for veinavigasjon skal jeg kjøpe?

Ny bruker

Poster: 1

Lefdal har i øjeblikket Garmin Nüvi 200 til 895,- og en tom tom i samme prisleie
Fjellfinn
Posta 5/10/2008 10:35 (#3467 - som svar på #3453)
Emne: RE: Hvilken GPS mottaker for veinavigasjon skal jeg kjøpe?

Junior Medlem

Poster: 19

Jeg ser ikke Roadtrip som et absolutt must, men fasongen på garmin er meget tiltalende, jeg vil ha en FLAT og "liten" enhet som jeg kan ha liggende uti golfen og ta fram de gangene jeg trenger å lete etter veien, blir nok ikke særlig aktuelt å ta med slike data inn på MBP en nei.

Så jeg er egentlig ikke mest ute etter Garmin sine, men ser nå at det er vel bare de som er flate og tynne ?
En annen viktig ting, åssen får disse enhetene strrøm, blir det hengende masse ledninger ned fra de?

EDIT:

Jeg ble overmåte frista av 205W, men fant ikke noe mer storslagen med W enn 500,- ekstra, så jeg lander vel på 205?
Skal bare finne fram i byn i ny og ne, samt få fotoboksvarsel -- den fungerer godt i tunelene ja?

Editert av Fjellfinn 5/10/2008 14:04
Otto
Posta 5/10/2008 14:13 (#3468 - som svar på #3466)

Top Team

500020001001001002525

bernhard - 5/10/2008 09:59

Lefdal har i øjeblikket Garmin Nüvi 200 til 895,- og en tom tom i samme prisleie

GPS/ Navigasjon hos Lefdal

Sjekk også i dinpris.no for å finne leverandører som leverer til lavest pris

Fjellfinn
Posta 6/10/2008 11:00 (#3470 - som svar på #3468)

Junior Medlem

Jeg ser nå at Garmin Nüvi 205 blir mitt valg, MEN: det finns tre (minst) utgaver:

en 205 som de selger for ca 990,-, en 205 T som selges for 1200,- og
en 205 W som selges for 1400,- (Disse finns ikke på lager i Trondheim, så jeg må legge til 100,- i frakt)

Hva er forskjellen på disse, det klarer jeg ikke å se ;-)

EDIT, her er tabell over (amerikanske) versjonene:

http://gpstracklog.typepad.com/gps_comparisons/garmin-nuvi-comparsi...

Editert av Fjellfinn 6/10/2008 17:40
Otto
Posta 6/10/2008 14:02 (#3472 - som svar på #3470)

Top Team

500020001001001002525

Sammenligning av Garmin nuvi 205 og 205W

Det finnes i øyeblikket ingen nuvi 205T på Garmin sine sider. Kanskje denne sammenligingen kan gi et hint om 205T, hvor nuvi 265T er tatt med:
Sammenligning av Garmin nuvi 205, 205W og 265T

Fjellfinn
Posta 6/10/2008 17:09 (#3473 - som svar på #3472)

Junior Medlem

Otto - 6/10/2008 14:02

Det finnes i øyeblikket ingen nuvi 205T på Garmin sine sider. Kanskje denne sammenligingen kan gi et hint om 205T, hvor nuvi 265T er tatt med

Nå fant jeg en 4. på NAF sin nettbutikk, 255 WT. Den får jeg levert på døra og i handa (nesten) for presis 2 ganger det en 200 koster
Hva nå denne 255 byr på mer enn "widescreen" iforhold til 200 /205 finner jeg ikke helt utav Garmin sine nettsider, det ser ut som det er City Navigator for hele Europa (?) med,
men er det hele forskjellen fra 205 W ?

Skal ikke være lett

EDIT;
Nå må du snart løfte ut rotet mitt til en ny tråd O2 (om det da er relevant for dette forum):

Hva er TMC og virker dette i Norge?

Nå er det like før min lille Golf får seg en Nüvi 255 WT å kjøre etter (og ikke mitt villfarne hode).

Denne litt dyrere og nye kreasjon fra Garmin tilbyr en oppgradert bredskjerm med mindre refleksjoner -- altså 255W

Den har også TMC antenne i pakken -- altså blir dette 255 WT

Dette tmc systemet skal allered være i drift i sentrale Østfoldstrøk (og selvfølgelig Oslo...)

RDS-TMC

Men er det i drift nordom Dovrefjella??

Ronde
Posta 14/10/2008 12:05 (#3501 - som svar på #3473)

Senior Medlem

Poster: 292
100100252525

Nå får GPS-en norsk trafikkvarsel

Sitat:
GPS-en kan fortelle deg hvordan været er, om føret er dårlig eller om det har skjedd ulykker på veiene.
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software