Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Garmin utendørs, automotiv, marin, luftfart, mobil -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: Det trengs signaler fra minimum 4 GPS satellitter for å beregne nøyaktig posisjon

På tur med Oregon og 60cs
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Garmin utendørs, automotiv, marin, luftfart, mobilMelding format

skrulle
Posta 21/9/2008 23:10 (#3407)
Emne: På tur med Oregon og 60cs

Ny bruker

Poster: 3

Legger ut et bilde av spor-logger fra min nye Oregon og min gamle 60CS.
Var på en tur i veldig ulendt terreng innover en dal, med høye fjell på begge sider.
Begge to logget fint nok fram til O-en i OK på vei oppover. (se bildet. P.s. rødt spor ligger delvis under gult)
Etter "OK" begynnte turen innover dalen med de høye fjellene rundt. Da valgte 60CS-en å "holde kjeft" når den iKke visste noe, mens Oregon kom med noen vannvittige påstander om hvor jeg var.
Det verste av allt var at den klarte ikke orientere seg (meg) før jeg var nesten nede igjen, - selv i det terrenget som den klarte fint på vei oppover!
Ja, - den plottet faktisk et stykke i motsatt retning av hva jeg gikk!! (Gikk meg i møte, - opp til krysset på bildet)

Skjønner at dette ikke er noe enkelt terreng for en GPS. Men jeg må si jeg er litt skuffet over resultatet.
Regner med at det er fordi Oregon ikke trenger så sterke signaler for å plotte som 60cs-en, og at den her blei et offer for reflekser eller noe sånn.
Sikkert andre som vet mer om dette en meg.

Tar et lite forbehold om at jeg kan ha oversett noe i oppsettet som er avgjørende for resultatet.
Legger også til at jeg slo av Oregon en gang på turen for å se om den kom på bedre tanker. Vet ikke om det gjorde den enda mer svimmel.

Ved sammeligning av spor-logger to under "normale" forhold, er det nok Oregon som leverer best.

(Oregon vs 60cs.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg Oregon vs 60cs.jpg (193KB - 423 nedlastinger)
Toppen av siden Bunnen av siden
Otto
Posta 22/9/2008 01:34 (#3408 - som svar på #3407)
Emne: RE: På tur med Oregon og 60cs

Top Team

Poster: 7277
50002000100100252525
Lokasjon: © Navigate3D.no

Dette var rimelig vilt

Årsakene er etter det jeg kan se: Satellittsignal reflekteres i hytt og pine inne i dalen, og Oregon klarer ikke å sortere ut hva som er riktige og feil signaler på grunn av en kombinasjon av begrensninger i software og hardware. 60CS sier takk for seg fordi den ikke mottar nok satellittsignaler. Hadde vært interessant å se hvilket spor en eTrex Vista HCx hadde målt eller en annen eTrex med tilsvarende MTK chipsett, eller en GPSmap 60CSx eller annen GPSmap modell med SiRFstarIII chipsett.

Garmin, showing how to get completely lost and having great fun

Oddjob
Posta 29/9/2008 21:33 (#3430 - som svar på #3407)
Emne: RE: På tur med Oregon og 60cs

Junior Medlem

Poster: 9

Har bare lyst til å nevne min erfaring med 60CS. Den er heller dårlig. Jeg kjøpte en slik for en tid tilbake i en nettbutikk, men sendte den kjapt tilbake (14 dagers angrefrist) da jeg fant ut at den var mer eller mindre ubrukelig under dårlige mottaksforhold. Traff også en fyr her forleden som hadde Oregon. I følge ham var også den upresis i tett skog osv.
Jeg har nå Garmin 60CSx og en Magellan Triton 400 som begge har Sirfstar og er langt mer nøyaktige.
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software