Tips: "There is no cruder tyranny than that which is perpetuated under the shield of law and in the name of justice." - Charles-Louis de Secondat, Baron de Montesquieu (1689-1755) French Jurist and Political Philosopher
Mozilla Firefox nettleser, utvidelser, ordlister, værmelding Forecastfox med mer Hopp til side : 1 Viser side 1 [25 meldinger per side]
I Mozilla Firefox finnes mange typer opsjonelle utvidelser, blant annet ordliste på valgt språk for stavekontroll, og en særdeles praktisk værmelding funksjon, Weather Forecast extention, som etter installasjon dukker opp nederst til høyre i nettleservinduet, se vedlagt figur.
For å installere utvidelser, velg Verktøy>Innstillinger>Tab Hovedside>Behandle utvidelser
Installer en etter en, etter ønske.
Vurder også å ta i bruk Mozilla Thunderbird e-post klient,
Firefox er målt til å ha nådd 20% av markedet for nettlesere. Navigate3D anvender for tiden Mozilla Firefox og Thunderbird, men må noen få ganger ty til Internet Explorer og Opera i forbindelse med visning av multimedia presentasjoner, som video. Om dette kun har noe med nettleserne å gjøre eller om det har noe med annen lokal programvare på PC, vites ikke.
Posta 7/12/2008 11:14 (#3636 - som svar på #3318) Emne: RE: Mozilla Firefox nettleser, utvidelser, ordlister, værmelding Forecastfox med mer
Junior Medlem
Poster: 9
Har prøvd Firefox litt fordi jeg har hørt den skulle være så mye raskere. Så langt jeg kan se er forskjellen lik null. Firefox var kanskje 20-30 prosent raskere enn IE uten tilleggsprogram som Flashplayer osv. Men med var forskjellen knapt målbar. Jeg prøvde på 2 pc'er og satt med stoppeklokke for å måle tiden det tok å åpne diverse nettsider.
Oddjob - 7/12/2008 11:14 Har prøvd Firefox litt fordi jeg har hørt den skulle være så mye raskere. Så langt jeg kan se er forskjellen lik null. Firefox var kanskje 20-30 prosent raskere enn IE uten tilleggsprogram som Flashplayer osv. Men med var forskjellen knapt målbar. Jeg prøvde på 2 pc'er og satt med stoppeklokke for å måle tiden det tok å åpne diverse nettsider.
Mozilla Firefox får stadig flere utvidelser som du kan velge blant.
Er du lei av distraherende og CPU-krevende grafikk reklame i nettsidene, installer Adblock Plus, enten fra Verktøy>Utvidelser>Hent utvidelser eller fra Firefox Add-ons.
Hvordan lagre og huske faner når man avslutter Firefox?, slik at fanene kommer opp når Firefox startes igjen. Det gjøres på denne måten, se vedlagt figur, velg Verktøy>Innstillinger>Faner og merk av for Advar ved lukking av flere faner.