Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> I båt: kart, sporlogg, rute, veipunkter -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: En Travel Bug er en brikke som vandrer fra geocache turboks til turboks, verden rundt, med loggføring av reisen på geocaching.com

Vanntett
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> I båt: kart, sporlogg, rute, veipunkterMelding format

Bertram
Posta 13/4/2008 20:13 (#2977)
Emne: Vanntett

Senior Medlem

Poster: 192
100252525
Jeg bruker en 60 CSx som jeg har liggene på dekket av kajakken. Denne skal være vanntett, men hva skjer med kontaktene på gps'n om de blir våte av sjøvann, vil de begynne å irre? En løsning er jo å legge den i en vanntett pose, men er dette nødvendig.
Må for ordensskyld nevne at jeg har brukt denne uten pose, og at den har falt i sjøen. Den har ikke tatt skade av dette foreløpig, men hvor trygt er dette?
Toppen av siden Bunnen av siden
Otto
Posta 13/4/2008 20:56 (#2980 - som svar på #2977)
Emne: RE: Vanntett

Top Team

Poster: 7340
5000200010010010025
Lokasjon: © Navigate3D.no

IPX7: Skal tåle ned til 1 m under vann i 30 minutter.

Jeg har aldri hørt om problemer med fukt og rust, men som du sier, sjøvann krever rustfritt metall. Jeg ville ikke la GPS mottakeren ligge helt eller delvis i vann, men jeg beskytter den ikke under bruk når det regner. I tungt regn over tid ville jeg vurdert å sikre den i et vanntett tørt lukke. Jeg ville nok ha sikret meg selv under tak etter hvert, men det er meg

Hvor mange timer med sjøsprøyt har den blitt utsatt for uten at du fikk problemer? Greit med litt erfaring fra deg.

Jeg følger opp med et spørsmål. Finnes det vanntett beholder for Garmin GPSmap 60CSx og eTrex Vista HCx som gjør det mulig å trykke på knappene når GPSm er beskyttet?

Bertram
Posta 14/4/2008 21:37 (#2988 - som svar på #2977)
Emne: Re: Vanntett

Senior Medlem

100252525
Det er ikke snakk om timer i vann, men en kort dukkert nå og da når den sklir av dekket og blir hengende etter kajakken i en snor. Jeg har nå etter å ha tenkt over saken mer kommet fram til at jeg legger den i en vanntett pose, samme som jeg bruker til mobilen. Med denne kan man trykke på knapper, og gps'n virker bra i posen, man kan til og med prate i telefonen gjennom den vanntette posen.
kjha
Posta 14/5/2008 18:57 (#3065 - som svar på #2977)

Junior Medlem

Poster: 6

På mine turer har jeg alltid GPS'n (60 CSx) liggende på kajakken, og har ikke hatt noen problemer. Etter turen skyller jeg den godt med ferskvatn, tørker av med klut og lufttørker. Ta forholdsregler for skjermen når denne blir eksponert for direkte sollys over lengre tid.
Bertram
Posta 20/5/2008 19:34 (#3076 - som svar på #3065)

Senior Medlem

100252525
Ok, slik har det fungert for meg også, men så begynte jeg å tenke over saken. I dag har jeg plassert den i en vanntett pose. Greit for da flyter den også om den skulle falle i vannet og ikke er sikret.
Bertram
Posta 20/11/2008 20:43 (#3588 - som svar på #2977)

Senior Medlem

100252525
Kort tid etter jeg postet forrige post, klarte jeg å drukne gps'n under en kajakktur. Det var ikke mye, bare en dråpe eller to som jeg så på innsiden av glasset. Sendte den inn til Blanor og få dager senere lå det en splitter ny i posten. Fantastisk, og godt jeg hadde Norsk garanti.
Otto
Posta 21/11/2008 15:17 (#3591 - som svar på #3588)

Top Team

Poster: 7340
5000200010010010025
Lokasjon: © Navigate3D.no

Ser ut til at det lønner seg å ha norsk garanti hvis GPSm skal brukes under litt ekstreme forhold som f.eks. i mye kontakt med vann. For tiden er USD-kursen så høy at det ikke er særlig lønnsomt å kjøpe fra nettbutikk i USA, over 7 NOK, Når den faller ned mot 5-6 NOK er det betydelig bedre. Prisene har falt mye i Norge, ikke i alle nettbutikker men i noen, trolig på grunn av at privatimport har blitt en reell konkurransefaktor.

Realt å vite at Belanor yter så god service. Et alternativ er å sende til Garmin i UK. De yter også god service.

Currency converter. Sammenlign priser hos gpsdiscount og via dinpris.
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software