Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> I båt: kart, sporlogg, rute, veipunkter -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: “To learn who rules over you, simply find out who you are not allowed to criticize.” – Voltaire, François-Marie Arouet (21 November 1694 – 30 May 1778)

Kritisk for kajakkpadler. Hva kan vi lære av dette, i forhold til kjøreregler? Båtførerprøven
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> I båt: kart, sporlogg, rute, veipunkterMelding format

Otto
Posta 22/12/2007 19:10 (#2702)
Emne: Kritisk for kajakkpadler. Hva kan vi lære av dette, i forhold til kjøreregler? Båtførerprøven

Senior Top Team

Poster: 7549
5000200050025
Lokasjon: © Navigate3D.no

Kritisk for kajakkpadler

Det kan se ut som vedkommende utfordret et vær som var for farlig for kajakkpadling til sjøs. Kanskje "Lytt og ta hensyn til værmeldinga" er nok? Vi vet jo at enkelte noen ganger forsøker å utfordre naturelementene i større grad enn det som er forsvarlig. Det hender jo vi også gjør det i andre sammenhenger. For meg er alltid planlegginga med hensyn på sikkerhet viktigst. Det er det sentrale elementet i all natursport.

Jeg gjorde en gang en feilberegning. Jeg, to av mine barn og deres mor reiste ut i en liten båt på fisketur i skjærgården ut mot havet utafor Fosen. Været var i utgangpunktet brukbart, men det sto noen mørke soner ute i havgapet som jeg på grunn av manglende erfaring ikke visste hva var. Det var lokale indikasjoner på turbulent vær med nedbør som kom feiende inn mot land. Plutselig var et av disse over oss, og sjøen ble i løpet av sekunder høyere enn jeg forventet. Sjøen var noen ganger nesten over ripa, og det ble derfor lynkjapt tatt en avgjørelse om å søke tilflukt på ei øy. Jeg kjørte båten med bølgene mot øya, inn i ei bukt. Som kjent blir sjøen enda høyere ved land på grunn av at det er grunnere der. Vi var på øya til det løyet litt og kjørte straka vegen tilbake til bopelen på feriestedet, en erfaring rikere. Jeg hadde tatt for stor sjanse og misberegnet været i forhold til størrelsen på og lasten i båten.

På grunn av mangel på erfaring med sjøfart, tok jeg omsider Båtførerprøven, anbefales. Jeg vil si at den er nødvendig for å ferdes trygt i kaiområder, skjærgården og til havs. Den kan tas hos nærmeste båtforening, se Båtforeninger i Norge . Skulle det være noe som gjør at du ikke kan ta båtførerprøven i en båtforening, kan du vurdere å ta Båtførerprøven hos NKI eller annet internettbasert studium.

Båtførerprøven anses som tilstrekkelig teoretisk grunnlag for å føre fritidsbåt på inntil 15 meters lengde.
Toppen av siden Bunnen av siden
Bertram
Posta 26/12/2007 15:24 (#2710 - som svar på #2702)
Emne: RE: Kritisk for kajakkpadler. Hva kan vi lære av dette, i forhold til kjøreregler? Båtførerprøven

Senior Medlem

Poster: 192
100252525
Ikke så godt å vite hva som har skjedd her. Kjenner ikke karen, men forstår at han var en erfaren padler. Vannet holder nå bare 3 grader, og man skal ikke ligge lenge i vannet før man ikke klarer å redde seg selv. Håper dette går bra.

Et annet problem vi har er de småbåtene som elsker å kjøre nær, og aller helst rundt oss. Vær så snill å hold avstand, sjøen er stor og det er plass til alle.

Editert av Bertram 26/12/2007 15:29
Bertram
Posta 26/12/2007 19:10 (#2711 - som svar på #2702)
Emne: Re: Kritisk for kajakkpadler. Hva kan vi lære av dette, i forhold til kjøreregler? Båtførerprøven

Senior Medlem

100252525
Padleren er fortsatt på sjukehus. Situasjonen er nå et hakk bedre fra kritisk ustabil til kritisk stabil. De nærmeste rundt ham er optimister og håper det går godt. Det er fortsatt noen dager til den verste faren er over.

Padlerens familie veit at svært mange andre padlere er opptatt av hvordan det går, og de har derfor gitt klarsignal til at disse opplysningene videreformidles.
Bertram
Posta 17/1/2008 11:52 (#2757 - som svar på #2702)
Emne: Re: Kritisk for kajakkpadler. Hva kan vi lære av dette, i forhold til kjøreregler? Båtførerprøven

Senior Medlem

100252525
Fikk denne i fra Padleforumet:

Jeg har snakket med han på telefon i dag, for første gang siden ulykken. Dette har gått utrolig bra! I følge sjukehuset må det betegnes som en medisinsk sensasjon, og de forbereder visstnok presseomtale rett før eller like etter helga, så følg med på nett.

Hilsner er overbragt.
Bertram
Posta 18/1/2008 20:35 (#2762 - som svar på #2702)

Senior Medlem

100252525
Siste nytt.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.4565049

Da ser det ut som om dette heldigvis går bra.

Editert av Bertram 18/1/2008 20:57
Bertram
Posta 19/1/2008 14:27 (#2763 - som svar på #2762)

Senior Medlem

100252525
se også

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/119380

Otto
Posta 3/6/2009 16:08 (#4144 - som svar på #2763)

Senior Top Team

Poster: 7549
5000200050025
Lokasjon: © Navigate3D.no

Test deg selv

Båtførerprøven

(TestDegSelvAftenpostenNo.gif)

Vedlegg
----------------
Vedlegg TestDegSelvAftenpostenNo.gif (24KB - 857 nedlastinger)
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2023 PD9 Software