Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Marin, sjø navigasjon -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: "All paid jobs absorb and degrade the mind." - Aristotle

GPS i kajakk
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS mottakere, utstyr, kart, programvare -> Marin, sjø navigasjonMelding format

Bertram
Posta 18/10/2007 17:35 (#2542)
Emne: GPS i kajakk

Senior Medlem

Poster: 192
100252525
Lurer på hvilke kartprogram som kan egne seg best i kajakk?
Toppen av siden Bunnen av siden
Bertram
Posta 2/12/2007 13:13 (#2624 - som svar på #2542)
Emne: RE: GPS i kajakk

Senior Medlem

100252525
Har kikket litt på de ulike kartene og kommet fram til at Topo kartene er de som er mest anvendelige. Har ikke så mye bruk for dybder og fyrsektorer i en kajakk, men trenger mer å se klare landkonturer og opplysninger.
Otto
Posta 14/4/2008 06:46 (#2983 - som svar på #2624)
Emne: RE: GPS i kajakk

Top Team

Poster: 7274
500020001001002525
Lokasjon: © Navigate3D.no

Det er vel, som du sier, Norge topo pro som er mest anvendelig. Hvis man ikke har en av de nye x-modellene men en eldre GPSm, er det kanskje best å bruke Norge topo classic fordi classic versjonen inneholder mindre kartdata og tegnes derfor raskere enn topo pro.

Jeg forsøkte topo pro på en Garmin GPSmap 60CS, og den tegnet kartet for tregt. Med topo classic ble tegninga raskere. På nyere GPSm, som x-modellene, f.eks. eTrex Vista HCx og GPSmap 60CSx, går det greit å bruke topo pro fordi disse modellene har kjappere maskinvare.

Bertram
Posta 4/5/2008 21:56 (#3043 - som svar på #2542)
Emne: Re: GPS i kajakk

Senior Medlem

100252525
Ja det er nok riktig, for jeg har ikke merket noe problem med min 6oCSx
Joker
Posta 24/10/2008 23:32 (#3534 - som svar på #2542)

Junior Medlem

Poster: 7

Er litt skeptisk til 60CSx i kajakk, den er vel egentlig ikke laget for det marine miljø. Det er jo ingen pakning rundt batteridekslet og de gummipluggene som beskytter usb/seriell kontaktene er vel ikke all verden de heller. Skyller du den etter hver padletur, eller har du den i en vanntett pose når du er på sjøen?
Bertram
Posta 1/11/2008 13:34 (#3552 - som svar på #2542)

Senior Medlem

100252525
Bra spørsmål. Normalt har jeg den i en vanntett gps pose når jeg er på sjøen, men har også glemt posen noen gang og den har falt i vannet uten noen problemer. På siste tur la jeg gps'n på dekket uten pose og sikret den med snor til båten og det gikk ikke bedre enn at den falt i vannet slik den har gjort mange ganger før. Da jeg kom hjem så jeg en liten vannperle under glasset, og sendte den inn til Belanor på service, og fikk straks en helt ny sendt tilbake. Hvorfor det var en vannperle der vet jeg ikke, men med slik service fra Belanor er det i alle fall en grunn mindre til å kjøpe i utlandet.
Er enig i at gummipluggene ikke ser all verden ut, men det er en pakning rundt mitt batterideksel så jeg tror den er rimelig vanntett om pluggene sitter riktig på plass. For sikkerhet skyld prøver jeg å huske å ha den i vanntett pose når jeg har den med i kajakken.
For øverig er jeg veldig godt fornøyd både med gps'n, kartene og Belanor. Bruker den både i bil, sykkel og kajakk eller på skogen.

Verre er det med mitt vanntette kamera, det druknet under en redningsøvelse. Er sendt på service, men har ikke hørt noe ennå.

Editert av Bertram 1/11/2008 13:43
Joker
Posta 2/11/2008 22:12 (#3553 - som svar på #2542)

Junior Medlem

Poster: 7

Min gamle Gpsmap 76S fikk rust under batterilokket og den var vel designet for formålet. Hadde den alltid på dekk når jeg padlet.
Er forresten svært godt fornøyd med min 60CSx, men har bare brukt den på land foreløpig. Ved nærmere ettersyn så ser jeg at det er pakning rundt batterikammeret, men jeg tror likevel jeg skal skaffe meg en vanntett pose. Dermed dukker jo neste spørsmål opp. Lar det seg gjøre å betjene knappene gjennom posen?
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2019 PD9 Software