Søk | Statistikk | Bruker Liste Forum | Kalendere | Album | Tips
© Navigate3D Forum
© Navigate3D Forum ->  GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> PC administrasjon, optimalisering og bruk -> Vis Tråd

Du er pålogget som en gjest. ( logg inn | registrer )
Poster siste Døgn
Uke Måned

Tips: “In our dream we have limitless resources, and the people yield themselves with perfect docility to our molding hand. The present educational conventions fade from our minds; and, unhampered by tradition, we work our own good will upon a grateful and responsive rural folk. We shall not try to make these people or any of their children into philosophers or men of learning or of science. We are not to raise up among them authors, orators, poets, or men of letters. We shall not search for embryo great artists, painters, musicians. Nor will we cherish even the humbler ambition to raise up from among them lawyers, doctors, preachers, statesmen, of whom we now have ample supply." - Rev. Frederick T. Gates, Business Advisor to John D. Rockefeller Sr., 1913

Ved valg av data utstyr merke og modell, se brukernes kommentarer på newegg.com
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Vis forrige tråd :: Vis neste tråd
   GPS-relatert, tur beskrivelser, foto, film, PC -> PC administrasjon, optimalisering og brukMelding format

Otto
Posta 26/7/2007 15:26 (#2414)
Emne: Ved valg av data utstyr merke og modell, se brukernes kommentarer på newegg.com

Top Team

Poster: 7232
5000200010010025
Lokasjon: © Navigate3D.no

Ved valg av merke og modell av et dataprodukt, f.eks. intern eller ekstern harddisk, er det interessant å få vite hvilke erfaringer andre brukere av produktet har. Et av nettstedene som har et godt utvalg av produkter og relativt stor omsetning, og derfor også har mange kommentarer fra brukere, er newegg.com .

Problemstilling, automatisering av PC backup rutiner

Nåværende disk konfigurasjon i PCen:
Master disk, #0, på 250gb delt opp i drive c: på 40gb og drive d: på 210gb
Slave disk, #1, på 120gb som drive e:

Jeg kjører Norton Ghost backup system med ukentlig totalbackup og daglig inkrementell backup, tar backup av master disk og anvender slave disk som backup medium. Slave disken på 120gb er imidlertid for liten til formålet fordi den ikke har plass til to samtidige totalbackup sett med mellomliggende inkrementelle backuper, som er en minimumskrav.

Vurdering og valg av løsning

Alternativ 1
Etter å ha sett på noen kjente norske nettbutikker fant jeg ut at en ekstern disc på 1tb var et alternativ. Jeg har et VIA 1394a firewire (400mbit/sec) kort med to porter og valgte derfor å se på Western Digital My Book Premium II WDG2T10000N 1TB 7200 RPM USB 2.0 / IEEE 1394a / 1394b External Hard Drive , som har både USB 2.0, firewire 1394a og 1394b interface, på hhv 480, 400 og 800 mbit/sec. Brukerne gir enheten relativt god kritikk, men noen sier at den bråker for mye etter deres smak. To harddrives og en kjølevifte vil naturlig nok gi en del lyd. Med My Book kan man kjøre diskene som raid 0, dvs utnytte 1tb, eller raid 1, dvs speilet med total kapasitet 500gb.

Alternativ 2
Diskene jeg har er av type Maxtor DiamondMax, som har fungert utmerket, kjører dem i silent/stille modus, valgt i PC bios konfigurasjon. Seagate er i skrivende stund samme firma som Maxtor. Beregninger av plassbehov for backup viste at det er optimalt å bruke en disk som har dobbel kapasitet i forhold til disken(e) som skal tas backup fra, 250gb*2=500gb, valgte derfor 500gb. Fokus fallt på Seagate Barracuda 7200.10 (Perpendicular recording) ST3500630A 500GB 7200 RPM 16MB Cache IDE Ultra ATA100 Hard Drive , som får relativt god kritikk fra de fleste brukerne.

Valget ble alternativ 2, dvs slave disken på 120gb blir byttet ut med 500gb. For 120gb disken fant jeg et eksternt firewire 1394a kabinett, OEM FireWire diskkabinett, 3,5" For tilkobling på FireWire. IDE disk. (ED136) hos Amentio.no , bruker således denne som ekstern disk via en firewire controller port. SEAGATE Barracuda 7200.10/ 500GB 3.5'' PATA 7200rpm (ST3500630A) , i skrivende stund med 5 års garanti, ble bestilt hos samme firma. Den eksterne disken er planlagt brukt til data som ikke trenger backup, som nedlastingsområde, arbeidsfiler etc. Eventuelle filer som skal sikres kopieres over til drive d: på master disken.

Jeg synes dette var et godt valg og et godt kjøp, optimalt både teknologisk, kapasitetsmessig og økonomisk. Nå gjenstår det å installere og teste dette

Hardware.no har en Prisguide med nogenlunde oppdatert leverandør- og prisoversikt samt bruker erfaringer.

(newegg_hardware.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg newegg_hardware.jpg (17KB - 428 nedlastinger)
Toppen av siden Bunnen av siden
Otto
Posta 1/8/2007 12:39 (#2424 - som svar på #2414)
Emne: RE: Ved valg av data utstyr merke og modell, se brukernes kommentarer på newegg.com

Top Team

Poster: 7232
5000200010010025
Lokasjon: © Navigate3D.no

Erfaringer med installasjon og bruk

SEAGATE Barracuda 7200.10/ 500GB 3.5'' PATA 7200rpm (ST3500630A)
ble satt inn og formatert som drive E:, full formatering dvs ikke quick format. Det tok 1,5 - 2 timer. For å få drive E ledig måtte jeg midlertidig fjerne alle drive fra og med E. De som ble fjernet kom automatisk opp igjen etter reboot av PCen. Det lønner seg å formatere hele discen for å sikre at overflaten som tas i bruk er i orden og for å få optimal performance fra første stund.

OEM FireWire diskkabinett, 3,5" For tilkobling på FireWire. IDE disk. (ED136)
var billig men av overraskende god kvalitet. Oppdaga at discen måtte konfigureres med jumpers som master disc for å fungere i kabinettet. 1394 kontrolleren på PCen har nettverksfunksjon som jeg slo av fordi den kun skal brukes som interface mot disc. Disken settes i en ramme med skinner som passer i kaninettet. Skinnesporene er trange så jeg smurte dem med en-to dråper låsolje, anbefales. Foran på kabinettet er det limt fast en blå plasthette. Den falt av under monteringa av ramma i kabinettet, limte den på med araldit, ble helt ok. Formaterte discen som drive F slik at alle disc partisjonene ble samlet fra C til F.

Utstyret fungerer effektivt og stabilt. Backup systemet er nå automatisert og det er god plass og mange drive for bl.a. effektivisering av tunge multimedia operasjoner.

Nåværende konfigurasjon

Drive #0, intern Maxtor 250gb
Partisjon C: 40gb, system og program
partisjon D: 210gb, program og data

Drive #1, intern Western Digital 500gb
Partisjon E: 500 gb, Norton Ghost backup av partisjon C og D, arbeidsdisk

Drive #2, ekstern Maxtor 120gb via firewire 400 1394a
Partisjon F: 120gb, arbeidsdisk

Partisjon G og H: DVD stasjoner

Partisjon I: Power ISO virtuell drive

Driftsikker konfigurasjon med mye ledig plass. Performance sjekk med PC Wizard 2007 viste at de interne diskene passererer 60mb/sek overføringshastighet, ekstern disk kun i overkant av 20mb/sek som var litt overraskende, men ok

1tb discer har nettopp kommet på markedet, også som eksterne raid 0 2tb. Se litt av utvalget av interne disker over 800gb og eksterne disker over 800gb .

Oppdaga at en temperatur på 27C innedørs fikk PCen til å streike. Når det samtidig er 25C utendørs, er det ikke så mye hjelp i å åpne vinduer og dører, men det hjalp litt. PCen kom seg når temperaturen sank noen grader. På det varmeste målte jeg 65C i en av discene. Samme disc har en arbeidstemperatur på ca 61C i vanlig romtemperatur, i det PC kabinettet jeg bruker. PC kabinettet har kun en avtrekksvifte som står i strømforsyninga. PC komponenter i kabinetter med bedre kjøling vil tåle høye romtemperaturer bedre. For måling av temperatur og sjekk av PC komponenter og status, bruk PC Wizard .

Toppen av siden Bunnen av siden
Hopp til side : 1
Viser side 1 [25 meldinger per side]
Hopp til forum :
Søk i dette forumet
Printer vennlig versjon
E-mail en lenke til denne tråden

Share/BookmarkShare/Bookmark
Navigate3D coffee house

(Slett alle cookies satt av dette nettstedet)
Running MegaBBS ASP Forum Software
© 2002-2018 PD9 Software