Fjellduken - Jerven as
Detlef
Posta 23/8/2006 21:30 (#1443)
Emne: Fjellduken - Jerven as

Junior Veteran

Poster: 530
50025
Lokasjon: Nordvest i Gudbrandsdalen
Noen som har erfaring med fjellduken?, med en eller flere av modellene.

Ble kjent med fjellduken på reinsdyrjakt . Ønsker å få andres erfaringer med forskjellige modeller av fjellduken, hva som helst som kan sies om bruk av den? Skal kjøpe fjellduken, men er ikke sikkert på hvilken modell det skal bli - kanskje den vanlige, thermo eller thermo-ekstreme? Skal brukes året rundt.
Toppen av siden Bunnen av siden
Otto
Posta 24/8/2006 07:23 (#1445 - som svar på #1443)
Emne: RE: Fjellduken - jerven as

Top Team

Poster: 7383
50002000100100100252525
Lokasjon: © Navigate3D.no
Mye er å finne om Fjellduken modellene på Jerven sine sider, bl.a. en test rapport fra Sintef. Rapporten er fra 1997 så man må vurdere om den også skal gjelde for de modellene av Fjellduken som finnes nå.
Det står også en del på Fjellforum, Bruke Søk-funksjonen og søk etter 'fjellduk'.

Erfaringa jeg har med Fjellduken er sparsommelig. På dagstur ved Brannheia i Snåsa vinterstid brukte vi Fjellduken, kanskje modell Original, som sitteunderlag i leir, og den fungerte som forventet utmerket til det. Det finnes også noe som heter Fjellduk fra HelSport, se også Fjellduk på XXL, men den er vel i noe mindre størrelser enn Fjellduken fra Jerven.

(IMG_0697 maxi.jpg)

Vedlegg
----------------
Vedlegg IMG_0697 maxi.jpg (231KB - 749 nedlastinger)
Detlef
Posta 24/8/2006 22:34 (#1448 - som svar på #1443)
Emne: RE: Fjellduken - Jerven as

Junior Veteran

50025
Har sett på Jerven-sidene på forhånd men er ikke sikkert på hvilken fjellduk jeg skal kjøpe. Har sett underveis en veldig gammel duk fra ?? (vet ikke), den skal ikke det bli, så den originale og i tillegg thermo-duken. Om jeg skal avgjøre det fra det jeg har sett da skal det bli "thermo".

Men: På fjellforum ble det anbefalt "king-size". Hadde "king-size" i øyene men er ikke sikkert om den er den jeg skal kjøpe, den er mye større og tyngre enn den vanlige "thermoen"

men "king-size" er like som en sovepose.

hm, hva skal kjøpes?

Editert av Detlef 24/8/2006 23:21
Fjellfinn
Posta 25/8/2006 23:20 (#1456 - som svar på #1448)

Junior Medlem

Poster: 19

Du skal kjøpe Thermo normal. Punktum

Jeg har brukt innstendig den vanlige duken - og den fungerer fsv greit nok til å holde liv ideg - men den blir fort FARLIG våt innvendig - dette er tette saker og ikke gørrtex, så varmen du produserer ettersom Jerven varmer opp deg - vel den fordamper til vann på innsida av duken og du blir våt :-((
Farlig - om du prøver å overnatte i en original uforet i sovepose - da blir ALT vått - og våt sovepose - vel, vel ...

Så en foret må det bli, og du trenger vel ikke King Size - den er jo litt svær og tung.

En dag håper jeg å komme meg til Obs Lade å kjøpe meg en slik...
Detlef
Posta 26/8/2006 08:38 (#1459 - som svar på #1456)

Junior Veteran

50025
Fjellfinn - 25/8/2006 23:20

Du skal kjøpe Thermo normal. Punktum

Jeg har brukt innstendig den vanlige duken - og den fungerer fsv greit nok til å holde liv ideg - men den blir fort FARLIG våt innvendig - dette er tette saker og ikke gørrtex, så varmen du produserer ettersom Jerven varmer opp deg - vel den fordamper til vann på innsida av duken og du blir våt :-((
Farlig - om du prøver å overnatte i en original uforet i sovepose - da blir ALT vått - og våt sovepose - vel, vel ...

Så en foret må det bli, og du trenger vel ikke King Size - den er jo litt svær og tung.

En dag håper jeg å komme meg til Obs Lade å kjøpe meg en slik...

Takk for svaret. Ja, den vanlige Fjellduken ble veldig våt innvendig om kort tid, ved Thermoen var ikke det et problem. Har tenkt litt om størrelsen, vekten ..., ja, synes at King size er litt for tung. Da blir det vel den vanlige Thermoen.